Elemen Campuran Pemasaran (7P)
1.0
Pengenalan
1.1
Unilever (Malaysia) Holdings Sdn. Bhd.
Unilever adalah satu nama
yang dipercayai dalam aspek nutrisi, kebersihan dan penjagaan peribadi.
Unilever telah meningkatkan vitaliti dalam kehidupan para penggunanya,
menghasilkan produk untuk pengguna tampil lebih baik dan berkeyakinan. Hari
ini, Unilever adalah antara syarikat pembekal barangan keperluan harian
terbesar di dunia. Lebih 150 negara menjual barangan Unilever dengan lebih 400
jenama daripada produk makanan, kesihatan, penjagaan peribadi, kecantikan,
rambut dan keperluan rumah tangga. 2,000,000,000 penduduk, lebih daripada satu
pertiga penduduk dunia, menggunakan produk keluaran Unilever.
1.2
Nama, alamat dan sejarah syarikat
Unilever (Malaysia)
Holding Sdn. Bhd telah ditubuhkan sejak tahun 1947 di Bangsar dan kini Ianya
berpusat di Tingkat 33-35, Menara Telekom, Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur,
Malaysia. Unilever bermula dengan syarikat pembuat sabun British bernama Lever
Brothers. Tindakan revolusi mereka dalam perniagaan adalah dengan
memperkenalkan Sabun Sunlight pada tahun 1890-an. Idea itu berasal dari William
Hesketh Lever, pengasas Lever Brothers. Idea ini membantu Lever Brothers
menjadi syarikat pertama yang membantu mempopularkan tentang kebersihan di
Victoria, England. Salah satu sebab kejayaannya adalah strategi dari William
yang bukan sahaja mempromosikan penjualan produk tetapi juga memberi tumpuan
kepada pembuatannya. Pada masa yang sama, sekitar tahun 1872 Jurgens dan Van
den Bergh menciptakan sebuah syarikat yang menghasilkan marjerin. Oleh kerana
terdapat banyak pesaing dalam industri marjerin di Belanda, pada tahun 1920-an,
Jurgen dan Van de Berth memutuskan untuk menguatkan syarikat mereka dengan
bergabung dengan pengeluar marjerin lain di Bohemia. Pada tahun 1927, terdapat
tiga syarikat termasuk syarikat Jurgen dan Van de Berth yang membentuk
Margarine Unie yang terletak di Belanda. Pada tahun 1930, Lever Brothers
bergabung dengan Margarine Unie. kedua-dua syarikat mempunyai visi yang sama
bahawa dengan melakukan gabungan ini dengan rangkaian global yang kuat akan
mewujudkan peluang-peluang baru. Akhirnya, nama "Unilever" dicipta
dan dibentuk melalui gabungan syarikat.
1.3
Produk syarikat
Unilever
menghasilkan dan menjual melebihi daripada 400 jenama di serata dunia. Antara
jenama yang paling terkenal dan mendapat sambutan adalah AXE, Cif, Comfort,
Dove, Knorr, Lifebuoy, Lipton, LUX, Rexona, Sunsilk, Vaseline, Breeze, Clear,
Fair & Lovely, Lady’s Choice, Persil, Sunlight, Ekonomi Handalan dan
Wall’s.
2.0
Elemen Campuran Pemasaran (7P)
Campuran pemasaran atau
lebih dikenali sebagai 4P, merujuk kepada elemen-elemen strategi utama yang
perlu dibentuk dan diurus oleh pemasar yang perlu disertakan dengan proses
nilai pertukaran yang akan memaksimumkan kepuasan pelanggan. Produk, harga,
pengagihan dan promosi adalah empat elemen yang digabungkan menjadi campuran
pemasaran. Bagi pemasaran perkhidmatan, campuran pemasaran dikenali sebagai 7P.
Ini kerana pemasaran perkhidmatan juga perlu menyokong proses pemasaran
perkhidmatan dengan mempunyai bukti fizikal (Physical Evidence), pengurusan
manusia (People) dan Proses. Zahari Mohamad et. al. (2013).
2.1
Produk (Product)
Produk merupakan satu
penawaran pasaran yang boleh dilihat, dicuba dan digunakan untuk kegunaan
peribadi, isi rumah atau bagi tujuan jualan semula. Dua kategori utama produk
iaitu nyata dan tidak nyata. Contoh produk nyata adalah berbentuk barangan
(fizikal) seperti produk makanan Ayam Goreng McD™ Spicy yang jual oleh Gerbang
Alaf Restaurants Sdn Bhd (2018). Produk tidak nyata pula adalah berupa
perkhidmatan seperti yang ditawarkan oleh Pos Malaysia Berhad (2017) iaitu Pos
Laju. Pembungkusan dan pelabelan merupakan antara langkah yang boleh dilakukan
untuk menjadikan produk atau perkhidmatan berbeza daripada pesaing-pesaing yang
ada.
2.2
Harga (Price)
Harga merujuk kepada
pengurusan harga terakhir yang dikenakan oleh pemasar. Keputusan meletak harga
dipengaruhi oleh tiga faktor utama iaitu kos, pelanggan dan pesaing. Sebagai
contoh AirAsia Berhad (2018) menggunakan strategi harga yang kelihatan lebih murah
untuk menarik minat pelanggannya. Beberapa kaedah digunakan untuk menetapkan
harga produk/perkhidmatan seperti harga tambah kos, harga permintaan, harga
kompetitif dan harga tokokkan. Setiap harga produk/perkhidmatan yang ditetapkan
hendaklah menampung kos pengeluaran atau borong, caj pengangkutan, overhead
atau perbelanjaan operasi dan juga mempunyai keuntungan yang berpatutan, Dalam
stratergi penetapan harga, struktur terutama perbezaan di antara margin dan
tokokkan perlulah dikenali. Faktor seperti overhead yang tinggi, kecurian,
kenaikan kos bahan mentah dan diskaun akan mempengaruhi penetapan harga.
2.3
Pengagihan (Place)
Produk yang telah sedia
perlu diagihkan ke pasaran melalui saluran pengagihan untuk memudahkan
pelanggan mendapatkannya. Terdapat dua keputusan penting tentang saluran
pengagihan iaitu jenis dan pengurusan pengagihan. Kaedah alternatif seperti
pasaran dalam talian juga boleh digunakan untuk menjual produk atau
perkhidmatan secara terus kepada pelanggan yang disasarkan. Penggunaan tempat
yang betul membolehkan produk menembusi pasaran yang lebih besar, meningkatkan
jualan dan memaksimumkan keuntungan kerana produk/perkhidmatan telah sampai
kepada pengguna akhir yang betul pada waktu yang tepat. Contoh yang paling
mudah adalah seperti pengagihan produk roti ke pasaraya-pasaraya besar dan
kedai-kedai runcit, malahan agihan sehingga ke hadapan pintu yang dilakukan
oleh Gardenia Bakeries (KL) Sdn. Bhd. (2013).
2.4
Promosi (Promotion)
Promosi adalah elemen
penting di dalam campuran pemasaran yang digunakan untuk memberitahu,
mempengaruhi dan mengingatkan pelanggan tentang kewujudan produk tersebut. Cara
untuk mempromosikan adalah pengiklanan, promosi jualan, jualan langsung dan
perhubungan awam atau lebih dikenali sebagai campuran promosi, haruslah
diuruskan dengan baik untuk berjaya mempengaruhi pelanggan. Melalui medium
media masa, Utusan Online (2018) mempromosikan TM perkenal unifi 30Mbps pada
RM79 merupakan contoh promosi yang jelas.
2.5
Bukti Fizikal (Physical Evidence)
Pengguna mempunyai hak untuk
menilai dan memilih produk/perkhidmatan yang mampu memberi kepuasan untuk
menilai atau menikmati dengan adanya bukti fizikal yang boleh dipercayai.
Setiap produk yang dihasilkan perlu mempunyai bukti yang benar seperti label,
cop dagang, kandungan dan reka bentuk yang nyata bagi meyakinkan pelanggan
untuk memilih produk. Dari segi perkhidmatan pula, firma yang menawarkan
pelbagai khidmat perlu menyediakan maklumat lengkap samada dalam bentuk grafik,
media elektronik ataupun verbal bagi menarik perhatian pelanggan. Dengan ciri
dan bukti fizikal yang jelas, ia dapat mengurangkan rasa ketidakpastian
pelanggan terhadap produk/perkhidmatan yang ditawarkan. Ernst & Young
Advisory Services Sdn Bhd (2018) merupakan salah satu firma yang menawarkan
perkhidmatan yang lengkap dengan bukti fizikalnya. Selain itu, suasana fizikal
seperti lokasi perniagaan akan memberi impak untuk mendapatkan perhatian
pelanggan anda. Susun atur dalaman bagi sebuah perniagaan runcit misalnya
mempunyai ruangan yang luas untuk penggunaan troli, akan memberi keselesaan
kepada pelanggan untuk membeli-belah. Memetik penulisan Siti Aishah Yusoff
(2014), Ikea juga menyediakan penyelesaian kepada keluarga yang mempunyai anak
untuk keselesaan bersama-sama. Kesemua contoh rumah ini juga dipamerkan kepada
orang ramai sempena pembukaan wajah baharu gedung Ikea Damansara baru-baru ini.
2.6
Pengurusan Manusia (People)
Pengurusan manusia merujuk
kepada individu yang memberi perkhidmatan atau pekerja dalam firma tersebut.
Setiap individu yang berkhidmat dan terlibat dalam organisasi firma itu, akan
memberi kesan kepada pelanggan sama ada positif atau negatif yang mampu
mempengaruhi kepuasaan pengguna. Reputasi firma terletak pada sistem organisasi
firma itu sendiri iaitu cara pengurusan pekerja dalam mengendalikan perniagaan
produk/perkhidmatan. Contohnya adalah perkhidmatan kaunter pertanyaan yang mana
ia memerlukan pekerja tersebut perlu berinteraksi dengan pelanggan untuk
mendapatkan sesuatu maklumat berkenaan produk/perkhidmatan yang ditawarkan.
Sekiranya pelanggan diberi layanan yang buruk, ia memberi kesan negatif
terhadap reputasi firma. Begitu juga sebaliknya apabila individu yang bekerja
memberikan layanan yang mesra dan sopan, maka pelanggan akan kerap berkunjung
ke firma ataupun menggunakan produk tersebut berterusan. Oleh itu, setiap
individu yang berkhidmat dalam organisasi, perlu mempunyai sikap yang baik dan
bermotivasi tinggi serta terlatih dalam bidang tertentu untuk meningkatkan
taraf perkhidmatan yang cemerlang. Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd.
(2018) bertanggungjawab membekalkan air bersih terawat kepada pengguna di
seluruh negeri Selangor dan menawarkan pusat khidmat pelanggannya yang dikenali
sebagai PUSPEL. Kakitangan PUSPEL adalah terlatih dan beroperasi 24 jam sehari.
2.7
Proses (Process)
Dalam perkhidmatan atau
penghasilan sesuatu produk, proses yang teratur dan menepati masa merupakan
asas yang penting dalam penyampaian maklumat kepada pelanggan. Proses melibatkan
tingkah laku manusia yang bertanggungjawab menjalankan peranan dan khidmat yang
baik terhadap pengguna mahupun dalam organisasi tersebut. Proses juga
melibatkan faktor kemudahan yang disediakan untuk memudahkan sistem tempahan
dan pengagihan itu berjalan lancar. Sistem proses yang sistematik akan memberi
kelebihan kepada kepuasan pelanggan. Antara contoh proses adalah Prosedur
Operasi Standard (SOP) bagi pengeluaran sijil perakuan kesihatan hasilan ikan
ke Australia yang dikeluarkan dan diguna pakai oleh Jabatan Perikanan Malaysia
(2017).
3.0
Elemen-elemen 7P yang diamalkan oleh Unilever (Malaysia) Holdings Sdn. Bhd.
Unilever menerapkan
gabungan pemasaran yang mengambil kira perbezaan produk dan kepelbagaian di
kalangan pasaran di seluruh dunia. Campuran pemasaran syarikat mencerminkan
gabungan strategi perniagaan yang direka untuk mencapai pasaran sasaran. Dalam
campuran pemasaran Unilever, elemen produk dan unsur tempat paling penting.
Namun, elemen promosi dan elemen harga memastikan keuntungan syarikat. Unilever
mengekalkan campuran pemasaran yang menangani persaingan dan cabaran lain di
pasaran global. Campuran pemasaran Unilever melibatkan kepelbagaian produk dan
pasaran, yang menentukan perbezaan harga. Memandangkan skala perniagaan barang
penggunanya, syarikat itu mempunyai pendekatan yang kompleks untuk campuran
pemasarannya.
3.1
Produk (Product)
Unilever memperluaskan
perniagaan barangan penggunanya selama bertahun-tahun, menghasilkan campuran
produk yang meluas yang kini terdiri daripada lebih dari 400 jenama. Bahagian
pemasaran mengenalpasti keluaran syarikat, secara kolektif dikenali sebagai
campuran produk. Unilever mempunyai pelbagai jenis produk di bawah kategori
makanan, penyegaran (minuman dan aiskrim), penjagaan rumah dan penjagaan diri. Produk
makanan Unilever termasuk mayonis berjenama Lady’s Choice, kiub dan sos Knorr.
Kategori penyegaran termasuk aiskrim Wall’s dan teh Lipton. Unilever menjual
produk seperti pencuci pencuci pinggan mangkuk Sunlight di bawah kategori
penjagaan rumah. Losyen Vaseline, sabun dan syampu Dove dijual di bawah
kategori penjagaan diri. Jenis produk ini menunjukkan bahawa campuran pemasaran
Unilever adalah pelbagai. Unilever (2018).
3.2
Pengagihan (Place)
Unilever mensasarkan
pasaran barangan kepada pengguna. Tempat-tempat di mana syarikat itu berurus
niaga dengan pelanggan atau pengguna sasaran telah dikenal pasti. Unilever
menggunakan tempat-tempat berikut untuk mengedarkan produknya iaitu, pasaraya-pasaraya
besar seperti di Tesco dan Giant serta di kedai-kedai seperti Speed 99 dan
MyMydin. Sebagai contoh Tesco (2018) ada mempamerkan produk penjagaan rumah
Unilever berjenama Sunlight.
3.3
Promosi (Promotion)
Strategi telah digariskan dalam pendekatan
syarikat untuk mempromosikan produknya untuk mensasarkan pengguna. Unilever
menggunakan taktik promosi yang diatur mengikut kepentingannya seperti pengiklanan,
promosi jualan, perhubungan awam, jualan peribadi dan pemasaran secara langsung.
Pengiklanan sebagai cara utama mempromosikan produk Unilever. Banyak jenama
syarikat mempunyai iklan di media massa. Unilever juga menggunakan promosi
jualan, seperti memberikan diskaun. Sebagai contoh, sabun mandi Dove ditawarkan
dalam bentuk tiga buku sabun dalam satu pek, serta turut dijual dengan harga
diskaun. Unilever juga melaksanakan penjualan peribadi dengan kerjasama
peruncit untuk mengendalikan gerai jualan untuk acara-acara tertentu. Pemasaran
langsung adalah taktik promosi yang paling ketara dalam promosi Unilever.
Unilever sangat bergantung pada pengiklanan sebagai faktor utama yang
mempengaruhi persepsi pengguna tentang barang-barang pengguna. Sebagai contoh,
Sinar Online (2018) menyatakan Teh Hijau Ais Lipton baharu boleh didapati dalam
dua perisa unik iaitu Mango Pandan (Mangga & Pandan) dan Jasmine Lychee
(Jasmin & Laici). Cipta baharu ini menggabungkan teh hijau sebenar dengan
buah-buahan dan aroma sensasi Asia.
3.4
Harga (Price)
Unilever mengekalkan
pelbagai jenis harga, memandangkan tahap kepelbagaian produknya. Harga dan
strategi harga yang sesuai ditentukan dalam bahagian pemasaran campuran ini.
Secara umumnya strategi harga yang paling penting dalam perniagaan barangan
pengguna Unilever adalah seperti strategi penentuan harga pasaran, strategi
harga premium dan strategi penetapan harga bundle. Strategi harga yang
berorientasikan pasaran memerlukan penetapan harga berdasarkan faktor pasaran
barang pengguna. Sebagai contoh, Unilever menggunakan harga pesaing untuk
menentukan harga yang paling sesuai. Sebaliknya, strategi harga premium
melibatkan harga yang lebih tinggi daripada pesaing. Sebagai contoh diberikan
oleh Unilever Food Solution (2018) untuk produk seperti Knorr Serbuk Masakan
Telur Masih Keemasan 800g, Unilever menggunakan harga yang agak tinggi yang
sesuai dengan kualiti premium jenama.
3.5
Bukti Fizikal (Physical Evidence)
Pengguna mempunyai hak
menilai dan memilih produk atau perkhidmatan yang memberi kepuasan untuk
menilai atau menikmati dengan adanya bukti fizikal yang boleh dipercayai.
Setiap produk Unilever mempunyai bukti yang benar seperti kandungan, cop
dagang, label dan reka bentuk yang nyata untuk yakinkan pelanggan agar memilih
produk keluaran Unilever. Unilever turut menawarkan pelbagai maklumat yang
lengkap samada dalam bentuk grafik, media elektronik ataupun verbal bagi
menarik perhatian dan keselamatan pelanggan. Dengan ciri dan bukti fizikal yang
jelas, ia dapat mengurangkan rasa ketidakpastian pelanggan terhadap produk atau
perkhidmatan yang ditawarkan. Setiap produk di bawah Unilever yang dipasarkan
di pasaraya Giant, Tesco, AEON Big dan di kedai-kedai seperti Speed 99 dan
MyMydin lengkap dengan ciri-ciri bukti fizikal. Pada zaman teknologi ini, kita
boleh melihat contoh ciri-ciri tersebut seperti yang terkandung di laman web
Unilever Food Solutions (2018) yang menerangkan tentang isi kandungan Knorr
Mashed Potato.
3.6
Pengurusan Manusia (People)
Setiap pekerja yang
berkhidmat dan terlibat dalam organisasi akan memberi kesan kepada pelanggan
sama ada negetif ataupun positif yang mampu mempengaruhi kepuasaan pelanggan
atau pengguna. Reputasi sesebuah perniagaan terletak pada sistem organisasi itu
sendiri dengan cara pengurusan pekerja dalam mengendalikan perniagaan produk
dan perkhidmatan. Unilever turut menyediakan pengurusan manusia berbentuk perkhidmatan
khidmat pelanggan yang mana ia memerlukan pekerja tersebut perlu berinteraksi
dengan pelanggan yang menghubungi Unilever samada melalui surat menyurat, talian
telefon mahupun melalui mail elektronik untuk mendapatkan sesuatu maklumat
berkenaan produk, aduan atau perkhidmatan yang ditawarkan. Unilever (2018)
turut menyediakan borang untuk pelanggan berkomunikasi dengan ibu pejabatnya di
United Kingdom, London.
3.7
Proses (Process)
Unilever mengutamakan proses.
Proses yang teratur dan menepati masa merupakan asas yang penting dalam
penyampaian maklumat kepada pelanggan. Proses Unilever melibatkan faktor
kemudahan yang disediakan untuk memudahkan sistem tempahan dan pengagihan itu
berjalan lancar. Pelanggan boleh melihat dan memesan produk melalui proses pesanan
yang dipanggil Produk Webshop yang telah disediakan oleh laman web Unilever
Food Solution (2018). Sistem proses yang sistematik, informatif dan mudah akan
memberi kelebihan kepada kepuasan pelanggan Unilever. Selain proses pesanan,
Unilever juga mempunyai proses seperti proses produksi, proses aduan, proses
kualiti dan banyak lagi seperti yang terkandung di buku elektronik Unilever
(2016).
4.0
Cadangan penambahbaiakan elemen 7P Unilever (Malaysia) Holding Sdn. Bhd.
4.1
Google Ads
Google Ads adalah
platform pengiklanan dalam talian yang dibangunkan oleh Google, di mana
pengiklan dapat memaparkan iklan ringkas kepada pengguna atau pelayar laman
web. Sistem iklan Google disasarkan pada cookies dan kata kunci yang ditentukan
oleh pengiklan sendiri. Google menggunakan ciri-ciri ini untuk meletakkan pengiklanan
di halaman yang relevan. Google Ads (2018) menyatakan bahawa iklan akan dilihat
oleh pelanggan pada saat yang sama mereka mencari di Google untuk produk/perkhidmatan
yang ditawarkan dan hanya membayar apabila mereka mengklik untuk melawat laman
web pengiklan. Iklan di Google Ads menarik lebih banyak pelanggan. Google Ads
juga dapat menjangkau pelanggan yang tepat, pada masa yang tepat, kerana iklan
akan dilihat oleh mereka di Google. Iklan juga dapat disasarkan kepada
pelanggan mengikut lokaliti kecil dan global. Ili Hadri Khalil (2018)
melaporkan bahawa jumlah pengguna Internet di Malaysia menunjukkan peningkatan
kepada 25.08 juta orang pengguna, mewakili 79 peratus penduduk Malaysia. Paling
penting, tiada bayaran dikenakan jika tiada pelawat yang klik iklan yang dibuat
dan Google Ads membolehkan pelanggannya menguruskan iklan secara sendiri dan menawarkan
sokongan melalui telefon secara percuma sekiranya pelanggannya menghadapi
sebarang kesukaran. Google Ads akan membantu memaksimumkan jualan dan
keuntungan. Google (2018).
4.2
Kelab Pengguna Unilever
Kelab Pengguna Unilever
boleh diwujudkan untuk membina satu gerakan yang tersusun yang merangkumi orang
ramai terutama pengguna produk-produk Unilever, yang menjadi platform untuk memberikan
kesedaran, memperjuangkan hak-hak dan kuasa pengguna selain menjadi entiti yang
dapat menggalakkan promosi serta meningkatkan jualan produk-produk Unilever itu
sendiri. Gerakan ini akan menguntungkan kedua-dua pihak. Pelanggan yang ingin
menyertai Kelab Pengguna Unilever disyaratkan untuk membuat pembelian
produk-produk Unilever serendah RM50.00 pada satu resit. Pelanggan akan
diberikan maklumat berkaitan pendaftran dan perlu mengaktifkan keahlian di
laman web yang disediakan oleh Unilever. Mereka akan ditawarkan dengan pelbagai
faedah seperti diskaun, mata ganjaran terkumpul, peraduan, insuran berkelompok
dan akses khas untuk membuat sebarang aduan berkaitan Unilever seperti yang
ditegaskan oleh Fomca (2017) iaitu Pengguna mesti
diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkannya membuat keputusan
yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi juga daripada dakyah pengiklanan,
pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan. Manakala,
Unilever pula akan mendapat keuntungan daripada platform ini seperti penjualan
akan meningkat setiap kali pengguna menjadi ahli kelab kerana memerlukan mereka
menunjukkan bukti pembelian produk Unilever sebanyak RM50.00 pada satu resit.
Unilever juga akan memperolehi promosi secara percuma dengan cara mewujudkan
peraduan yang menysaratkan ahli kelab menularkan info berkaitan produk-produk
Unilever ke media sosial. Sinar Online (2017) menjelaskan bahawa Dalam
perniagaan, apabila sesuatu jenama produk dan perkhidmatan yang ditular
memberikan impak yang positif kerana secara tidak langsung sebagai teknik
pemasaran yang berkesan. Antara kesan ketara kepada produk dan perkhidmatan
yang disediakan ialah jualan akan meningkat, jenama akan berkembang dan cepat
dikenali, malahan setiap usahawan akan lebih kreatif untuk menghasilkan produk
lebih unik untuk menempa nama di pasaran.
4.3
Karnival Jualan Mega
Utusan Online (2017) menyatakan
bahawa karnival jualan mega adalah platform perkenal produk dan meningkatkan
jualan. Dengan penganjuran acara karnival jualan mega oleh Unilever, pengguna
dapat mengambil peluang untuk mendapatkan produk-produk yang bermutu pada harga
yang lebih murah dengan pemberian diskaun. Unilever perlu menyediakan satu
tempat yang mudah diakses oleh pengguna, mengambilkira parker dan fasiliti asas
yang cukup. Pada karnival tersebut pihak Unilever boleh menggunakan strategi
pemberian hadiah kepada 100 pelanggan bertuah pada hari pembukaan dan hadiah
kepada 20 orang pelanggan bertuah pada hari berikutnya. Duta-duta produk
Unilever perlu dijemput hadir bagi acara khas bersama pelanggan untuk bertemu
dan bergambar. Strategi ini dapat menarik perhatian pelanggan untuk hadir
sekaligus dapat mencapai objektif karnival diadakan iaitu meraikan pengguna,
mempromosikan produk dan meningkatkan jualan.
4.0
Ringkasan
Unilever
adalah salah satu syarikat perniagaan yang paling berpengaruh di Malaysia dan
dunia. Unilever dilihat begitu komited menyediakan produk-produk yang dapat
membantu pengguna dalam kehidupan seharian. Penerapan elemen-elemen campuran pasaran
(7P) bagi produk dan perkhidmatan dapat memaksimumkan kepuasan pengguna
terhadap Unilever sekaligus ia membantu meningkatkan jualan. Cadangan
penambahbaikan seperti penggunaan Google Ads, mewujudkan Kelab Pengguna
Unilever dan mengadakan acara Karnival Jualan Mega dirasakan perlu mendapat
pertimbangan pihak Unilever bagi membantu meningkatkan lagi keberkesanan promosi,
peningkatan hasil jualan dan mengukuhkan lagi reputasi cemerlang Unilever agar
terus terkenal dan dipercayai oleh pengguna terutama di Malaysia.
(2,863 patah perkataan)
5.0 Rujukan
AirAsia Berhad (8 Januari 2018). AirAsia meningkatkan
perkhidmatan ke Maldives dengan penambahan kekerapan penerbangan dan tambang
promosi hanya dari RM199* sehala. Diambil dari https://www.airasia.com/my/ms/press-releases/airasia-increase-services-to-maldives-with-additional-frequencries.page
Ernst & Young Advisory Services Sdn Bhd (21
Oktober 2018). About Us. Diambil dari https://www.ey.com/my/en/about-us
Fomca (2017). Hak-hak Pengguna. Diambil dari http://www.fomca.org.my/v1/index.php/tentang-kami/hak-hak-pengguna
Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd (20 Oktober 2018).
Menu. Diambil dari
https://www.mcdelivery.com.my/my/browse/menu.html
https://www.mcdelivery.com.my/my/browse/menu.html
Gardenia Bakeries (KL) Sdn. Bhd. (20 Oktober 2013).
Latar Belakang. Diambil dari http://gardenia.com.my/aboutus-m.html#p1
Google Ads (27 Oktober 2018). Get your ad on Google
today. Diambil dari https://ads.google.com/home/?sourceid=awo&subid=ww-ww-et-as-rsftr&_ga=2.52441384.1678337566.1540735458-1457568893.1540735458&_gac=1.19418058.1540735458.CjwKCAjwvNXeBRAjEiwAjqYhFhiH3BYSGjW6qDrya9DKqw8mi8xV9uApEOjelXeWIx6vllecLKHgdhoCBM8QAvD_BwE
Google (28 Oktober 2018). Four steps to profit driven
bidding in Google Ads. Diambil dari
Ili Hadri Khalil (30 Januari 2018). Malaysia negara
ke-9 paling aktif media sosial, ke-5 paling ramai guna e-dagang – Laporan.
Astro Awani. Diambil dari http://www.astroawani.com/gaya-hidup/malaysia-negara-ke-9-paling-aktif-media-sosial-ke-5-paling-ramai-guna-e-dagang-laporan-166998
Jabatan Perikanan Malaysia (2017). Prosedur Operasi
Standard (SOP). Diambil dari
Kuasa tular pacu perniagaan. (6 November 2017). Sinar
Online. Diambil dari http://www.sinarharian.com.my/bisnes/kuasa-tular-pacu-perniagaan-1.752885
Platform perkenal produk, tingkat jualan. (27 November
2017). Utusan Online. Diambil dari http://www.utusan.com.my/berita/nasional/platform-perkenal-produk-tingkat-jualan-1.560978
Siti Aishah Yusoff (15 Ogos 2014). Wajah baharu Ikea.
Utusan Online. Diambil dari http://ww1.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20140815/ke_06/Wajah-baharu-Ikea
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (22 Oktober
2018). PUSPEL Contact Centre. Diambil dari https://www.syabas.com.my/puspel/puspel-call-centre
Tesco (27 Oktober 2018). Sunlight Lime 100 With Real
Lime Extracts Dishwashing Liquid 1000ml. Diambil dari https://eshop.tesco.com.my/groceries/en-GB/products/7071668675
Teh Hijau Ais Lipton baharu lebih sihat. (22 Mei
2018). Sinar Online. Diambil dari http://www.sinarharian.com.my/bisnes/teh-hijau-ais-lipton-baharu-lebih-sihat-1.837285
TM perkenal unifi 30Mbps pada RM79. (13 Julai 2018).
Utusan Online. Diambil dari
http://www.utusan.com.my/bisnes/korporat/tm-perkenal-unifi-30mbps-pada-rm79-1.707954
http://www.utusan.com.my/bisnes/korporat/tm-perkenal-unifi-30mbps-pada-rm79-1.707954
Unilever Food Solution (2018). Knorr Serbuk Masakan
Telur Masin Keemasan 800g. Diambil dari https://www.unileverfoodsolutions.com.my/ms/produk/knorr-serbuk-masakan-telur-masin-keemasan-800g-47-MS-182924.html
Unilever Food Solutions (2018). Knorr Mashed Potato
anda kini boleh didapati dalam pek 500g!. Diambil dari https://www.unileverfoodsolutions.com.my/ms/inspirasi-chef/promosi-dan-acara/knorr-mashed-potato-anda-kini-boleh-didapati-dalam-pek-500g.html
Unilever (2018). Unilever contact form. Diambil dari
https://www.unilever.com.my/contact/contact-form/
https://www.unilever.com.my/contact/contact-form/
Unilever Food Solution (2018). Produk Webshop. Diambil
dari
https://www.unileverfoodsolutions.com.my/ms/katalog-produk.html
https://www.unileverfoodsolutions.com.my/ms/katalog-produk.html
Unilever (2016). Code of business principals and code
policies. Diambil dari
https://www.unilever.com/Images/4394-cobp-code-policies-booklet-external.v12_tcm244-480270_en.pdf
https://www.unilever.com/Images/4394-cobp-code-policies-booklet-external.v12_tcm244-480270_en.pdf
Zahari Mohamad et. al. (2013). Pengurusan Pemasaran I.
Edisi Pertama. Open Universiti Malaysia.
Comments
Post a Comment