Elemen Campuran Pemasaran (7P)


1.0 Pengenalan


1.1 Unilever (Malaysia) Holdings Sdn. Bhd.


Unilever adalah satu nama yang dipercayai dalam aspek nutrisi, kebersihan dan penjagaan peribadi. Unilever telah meningkatkan vitaliti dalam kehidupan para penggunanya, menghasilkan produk untuk pengguna tampil lebih baik dan berkeyakinan. Hari ini, Unilever adalah antara syarikat pembekal barangan keperluan harian terbesar di dunia. Lebih 150 negara menjual barangan Unilever dengan lebih 400 jenama daripada produk makanan, kesihatan, penjagaan peribadi, kecantikan, rambut dan keperluan rumah tangga. 2,000,000,000 penduduk, lebih daripada satu pertiga penduduk dunia, menggunakan produk keluaran Unilever.

1.2 Nama, alamat dan sejarah syarikat


Unilever (Malaysia) Holding Sdn. Bhd telah ditubuhkan sejak tahun 1947 di Bangsar dan kini Ianya berpusat di Tingkat 33-35, Menara Telekom, Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur, Malaysia. Unilever bermula dengan syarikat pembuat sabun British bernama Lever Brothers. Tindakan revolusi mereka dalam perniagaan adalah dengan memperkenalkan Sabun Sunlight pada tahun 1890-an. Idea itu berasal dari William Hesketh Lever, pengasas Lever Brothers. Idea ini membantu Lever Brothers menjadi syarikat pertama yang membantu mempopularkan tentang kebersihan di Victoria, England. Salah satu sebab kejayaannya adalah strategi dari William yang bukan sahaja mempromosikan penjualan produk tetapi juga memberi tumpuan kepada pembuatannya. Pada masa yang sama, sekitar tahun 1872 Jurgens dan Van den Bergh menciptakan sebuah syarikat yang menghasilkan marjerin. Oleh kerana terdapat banyak pesaing dalam industri marjerin di Belanda, pada tahun 1920-an, Jurgen dan Van de Berth memutuskan untuk menguatkan syarikat mereka dengan bergabung dengan pengeluar marjerin lain di Bohemia. Pada tahun 1927, terdapat tiga syarikat termasuk syarikat Jurgen dan Van de Berth yang membentuk Margarine Unie yang terletak di Belanda. Pada tahun 1930, Lever Brothers bergabung dengan Margarine Unie. kedua-dua syarikat mempunyai visi yang sama bahawa dengan melakukan gabungan ini dengan rangkaian global yang kuat akan mewujudkan peluang-peluang baru. Akhirnya, nama "Unilever" dicipta dan dibentuk melalui gabungan syarikat.


1.3 Produk syarikat


            Unilever menghasilkan dan menjual melebihi daripada 400 jenama di serata dunia. Antara jenama yang paling terkenal dan mendapat sambutan adalah AXE, Cif, Comfort, Dove, Knorr, Lifebuoy, Lipton, LUX, Rexona, Sunsilk, Vaseline, Breeze, Clear, Fair & Lovely, Lady’s Choice, Persil, Sunlight, Ekonomi Handalan dan Wall’s.     

2.0 Elemen Campuran Pemasaran (7P)


Campuran pemasaran atau lebih dikenali sebagai 4P, merujuk kepada elemen-elemen strategi utama yang perlu dibentuk dan diurus oleh pemasar yang perlu disertakan dengan proses nilai pertukaran yang akan memaksimumkan kepuasan pelanggan. Produk, harga, pengagihan dan promosi adalah empat elemen yang digabungkan menjadi campuran pemasaran. Bagi pemasaran perkhidmatan, campuran pemasaran dikenali sebagai 7P. Ini kerana pemasaran perkhidmatan juga perlu menyokong proses pemasaran perkhidmatan dengan mempunyai bukti fizikal (Physical Evidence), pengurusan manusia (People) dan Proses. Zahari Mohamad et. al. (2013).

2.1 Produk (Product)


Produk merupakan satu penawaran pasaran yang boleh dilihat, dicuba dan digunakan untuk kegunaan peribadi, isi rumah atau bagi tujuan jualan semula. Dua kategori utama produk iaitu nyata dan tidak nyata. Contoh produk nyata adalah berbentuk barangan (fizikal) seperti produk makanan Ayam Goreng McD™ Spicy yang jual oleh Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd (2018). Produk tidak nyata pula adalah berupa perkhidmatan seperti yang ditawarkan oleh Pos Malaysia Berhad (2017) iaitu Pos Laju. Pembungkusan dan pelabelan merupakan antara langkah yang boleh dilakukan untuk menjadikan produk atau perkhidmatan berbeza daripada pesaing-pesaing yang ada.

2.2 Harga (Price)


Harga merujuk kepada pengurusan harga terakhir yang dikenakan oleh pemasar. Keputusan meletak harga dipengaruhi oleh tiga faktor utama iaitu kos, pelanggan dan pesaing. Sebagai contoh AirAsia Berhad (2018) menggunakan strategi harga yang kelihatan lebih murah untuk menarik minat pelanggannya. Beberapa kaedah digunakan untuk menetapkan harga produk/perkhidmatan seperti harga tambah kos, harga permintaan, harga kompetitif dan harga tokokkan. Setiap harga produk/perkhidmatan yang ditetapkan hendaklah menampung kos pengeluaran atau borong, caj pengangkutan, overhead atau perbelanjaan operasi dan juga mempunyai keuntungan yang berpatutan, Dalam stratergi penetapan harga, struktur terutama perbezaan di antara margin dan tokokkan perlulah dikenali. Faktor seperti overhead yang tinggi, kecurian, kenaikan kos bahan mentah dan diskaun akan mempengaruhi penetapan harga.

2.3 Pengagihan (Place)


Produk yang telah sedia perlu diagihkan ke pasaran melalui saluran pengagihan untuk memudahkan pelanggan mendapatkannya. Terdapat dua keputusan penting tentang saluran pengagihan iaitu jenis dan pengurusan pengagihan. Kaedah alternatif seperti pasaran dalam talian juga boleh digunakan untuk menjual produk atau perkhidmatan secara terus kepada pelanggan yang disasarkan. Penggunaan tempat yang betul membolehkan produk menembusi pasaran yang lebih besar, meningkatkan jualan dan memaksimumkan keuntungan kerana produk/perkhidmatan telah sampai kepada pengguna akhir yang betul pada waktu yang tepat. Contoh yang paling mudah adalah seperti pengagihan produk roti ke pasaraya-pasaraya besar dan kedai-kedai runcit, malahan agihan sehingga ke hadapan pintu yang dilakukan oleh Gardenia Bakeries (KL) Sdn. Bhd. (2013).

2.4 Promosi (Promotion)


Promosi adalah elemen penting di dalam campuran pemasaran yang digunakan untuk memberitahu, mempengaruhi dan mengingatkan pelanggan tentang kewujudan produk tersebut. Cara untuk mempromosikan adalah pengiklanan, promosi jualan, jualan langsung dan perhubungan awam atau lebih dikenali sebagai campuran promosi, haruslah diuruskan dengan baik untuk berjaya mempengaruhi pelanggan. Melalui medium media masa, Utusan Online (2018) mempromosikan TM perkenal unifi 30Mbps pada RM79 merupakan contoh promosi yang jelas.


2.5 Bukti Fizikal (Physical Evidence)


Pengguna mempunyai hak untuk menilai dan memilih produk/perkhidmatan yang mampu memberi kepuasan untuk menilai atau menikmati dengan adanya bukti fizikal yang boleh dipercayai. Setiap produk yang dihasilkan perlu mempunyai bukti yang benar seperti label, cop dagang, kandungan dan reka bentuk yang nyata bagi meyakinkan pelanggan untuk memilih produk. Dari segi perkhidmatan pula, firma yang menawarkan pelbagai khidmat perlu menyediakan maklumat lengkap samada dalam bentuk grafik, media elektronik ataupun verbal bagi menarik perhatian pelanggan. Dengan ciri dan bukti fizikal yang jelas, ia dapat mengurangkan rasa ketidakpastian pelanggan terhadap produk/perkhidmatan yang ditawarkan. Ernst & Young Advisory Services Sdn Bhd (2018) merupakan salah satu firma yang menawarkan perkhidmatan yang lengkap dengan bukti fizikalnya. Selain itu, suasana fizikal seperti lokasi perniagaan akan memberi impak untuk mendapatkan perhatian pelanggan anda. Susun atur dalaman bagi sebuah perniagaan runcit misalnya mempunyai ruangan yang luas untuk penggunaan troli, akan memberi keselesaan kepada pelanggan untuk membeli-belah. Memetik penulisan Siti Aishah Yusoff (2014), Ikea juga menyediakan penyelesaian kepada keluarga yang mempunyai anak untuk keselesaan bersama-sama. Kesemua contoh rumah ini juga dipamerkan kepada orang ramai sempena pembukaan wajah baharu gedung Ikea Damansara baru-baru ini.

2.6 Pengurusan Manusia (People)


Pengurusan manusia merujuk kepada individu yang memberi perkhidmatan atau pekerja dalam firma tersebut. Setiap individu yang berkhidmat dan terlibat dalam organisasi firma itu, akan memberi kesan kepada pelanggan sama ada positif atau negatif yang mampu mempengaruhi kepuasaan pengguna. Reputasi firma terletak pada sistem organisasi firma itu sendiri iaitu cara pengurusan pekerja dalam mengendalikan perniagaan produk/perkhidmatan. Contohnya adalah perkhidmatan kaunter pertanyaan yang mana ia memerlukan pekerja tersebut perlu berinteraksi dengan pelanggan untuk mendapatkan sesuatu maklumat berkenaan produk/perkhidmatan yang ditawarkan. Sekiranya pelanggan diberi layanan yang buruk, ia memberi kesan negatif terhadap reputasi firma. Begitu juga sebaliknya apabila individu yang bekerja memberikan layanan yang mesra dan sopan, maka pelanggan akan kerap berkunjung ke firma ataupun menggunakan produk tersebut berterusan. Oleh itu, setiap individu yang berkhidmat dalam organisasi, perlu mempunyai sikap yang baik dan bermotivasi tinggi serta terlatih dalam bidang tertentu untuk meningkatkan taraf perkhidmatan yang cemerlang. Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (2018) bertanggungjawab membekalkan air bersih terawat kepada pengguna di seluruh negeri Selangor dan menawarkan pusat khidmat pelanggannya yang dikenali sebagai PUSPEL. Kakitangan PUSPEL adalah terlatih dan beroperasi 24 jam sehari.

2.7 Proses (Process)

Dalam perkhidmatan atau penghasilan sesuatu produk, proses yang teratur dan menepati masa merupakan asas yang penting dalam penyampaian maklumat kepada pelanggan. Proses melibatkan tingkah laku manusia yang bertanggungjawab menjalankan peranan dan khidmat yang baik terhadap pengguna mahupun dalam organisasi tersebut. Proses juga melibatkan faktor kemudahan yang disediakan untuk memudahkan sistem tempahan dan pengagihan itu berjalan lancar. Sistem proses yang sistematik akan memberi kelebihan kepada kepuasan pelanggan. Antara contoh proses adalah Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi pengeluaran sijil perakuan kesihatan hasilan ikan ke Australia yang dikeluarkan dan diguna pakai oleh Jabatan Perikanan Malaysia (2017). 

3.0 Elemen-elemen 7P yang diamalkan oleh Unilever (Malaysia) Holdings Sdn. Bhd.


Unilever menerapkan gabungan pemasaran yang mengambil kira perbezaan produk dan kepelbagaian di kalangan pasaran di seluruh dunia. Campuran pemasaran syarikat mencerminkan gabungan strategi perniagaan yang direka untuk mencapai pasaran sasaran. Dalam campuran pemasaran Unilever, elemen produk dan unsur tempat paling penting. Namun, elemen promosi dan elemen harga memastikan keuntungan syarikat. Unilever mengekalkan campuran pemasaran yang menangani persaingan dan cabaran lain di pasaran global. Campuran pemasaran Unilever melibatkan kepelbagaian produk dan pasaran, yang menentukan perbezaan harga. Memandangkan skala perniagaan barang penggunanya, syarikat itu mempunyai pendekatan yang kompleks untuk campuran pemasarannya.

3.1 Produk (Product)


Unilever memperluaskan perniagaan barangan penggunanya selama bertahun-tahun, menghasilkan campuran produk yang meluas yang kini terdiri daripada lebih dari 400 jenama. Bahagian pemasaran mengenalpasti keluaran syarikat, secara kolektif dikenali sebagai campuran produk. Unilever mempunyai pelbagai jenis produk di bawah kategori makanan, penyegaran (minuman dan aiskrim), penjagaan rumah dan penjagaan diri. Produk makanan Unilever termasuk mayonis berjenama Lady’s Choice, kiub dan sos Knorr. Kategori penyegaran termasuk aiskrim Wall’s dan teh Lipton. Unilever menjual produk seperti pencuci pencuci pinggan mangkuk Sunlight di bawah kategori penjagaan rumah. Losyen Vaseline, sabun dan syampu Dove dijual di bawah kategori penjagaan diri. Jenis produk ini menunjukkan bahawa campuran pemasaran Unilever adalah pelbagai. Unilever (2018).

3.2 Pengagihan (Place)


Unilever mensasarkan pasaran barangan kepada pengguna. Tempat-tempat di mana syarikat itu berurus niaga dengan pelanggan atau pengguna sasaran telah dikenal pasti. Unilever menggunakan tempat-tempat berikut untuk mengedarkan produknya iaitu, pasaraya-pasaraya besar seperti di Tesco dan Giant serta di kedai-kedai seperti Speed 99 dan MyMydin. Sebagai contoh Tesco (2018) ada mempamerkan produk penjagaan rumah Unilever berjenama Sunlight.

3.3 Promosi (Promotion)


             Strategi telah digariskan dalam pendekatan syarikat untuk mempromosikan produknya untuk mensasarkan pengguna. Unilever menggunakan taktik promosi yang diatur mengikut kepentingannya seperti pengiklanan, promosi jualan, perhubungan awam, jualan peribadi dan pemasaran secara langsung. Pengiklanan sebagai cara utama mempromosikan produk Unilever. Banyak jenama syarikat mempunyai iklan di media massa. Unilever juga menggunakan promosi jualan, seperti memberikan diskaun. Sebagai contoh, sabun mandi Dove ditawarkan dalam bentuk tiga buku sabun dalam satu pek, serta turut dijual dengan harga diskaun. Unilever juga melaksanakan penjualan peribadi dengan kerjasama peruncit untuk mengendalikan gerai jualan untuk acara-acara tertentu. Pemasaran langsung adalah taktik promosi yang paling ketara dalam promosi Unilever. Unilever sangat bergantung pada pengiklanan sebagai faktor utama yang mempengaruhi persepsi pengguna tentang barang-barang pengguna. Sebagai contoh, Sinar Online (2018) menyatakan Teh Hijau Ais Lipton baharu boleh didapati dalam dua perisa unik iaitu Mango Pandan (Mangga & Pandan) dan Jasmine Lychee (Jasmin & Laici). Cipta baharu ini menggabungkan teh hijau sebenar dengan buah-buahan dan aroma sensasi Asia.

3.4 Harga (Price)


Unilever mengekalkan pelbagai jenis harga, memandangkan tahap kepelbagaian produknya. Harga dan strategi harga yang sesuai ditentukan dalam bahagian pemasaran campuran ini. Secara umumnya strategi harga yang paling penting dalam perniagaan barangan pengguna Unilever adalah seperti strategi penentuan harga pasaran, strategi harga premium dan strategi penetapan harga bundle. Strategi harga yang berorientasikan pasaran memerlukan penetapan harga berdasarkan faktor pasaran barang pengguna. Sebagai contoh, Unilever menggunakan harga pesaing untuk menentukan harga yang paling sesuai. Sebaliknya, strategi harga premium melibatkan harga yang lebih tinggi daripada pesaing. Sebagai contoh diberikan oleh Unilever Food Solution (2018) untuk produk seperti Knorr Serbuk Masakan Telur Masih Keemasan 800g, Unilever menggunakan harga yang agak tinggi yang sesuai dengan kualiti premium jenama.

3.5 Bukti Fizikal (Physical Evidence)


Pengguna mempunyai hak menilai dan memilih produk atau perkhidmatan yang memberi kepuasan untuk menilai atau menikmati dengan adanya bukti fizikal yang boleh dipercayai. Setiap produk Unilever mempunyai bukti yang benar seperti kandungan, cop dagang, label dan reka bentuk yang nyata untuk yakinkan pelanggan agar memilih produk keluaran Unilever. Unilever turut menawarkan pelbagai maklumat yang lengkap samada dalam bentuk grafik, media elektronik ataupun verbal bagi menarik perhatian dan keselamatan pelanggan. Dengan ciri dan bukti fizikal yang jelas, ia dapat mengurangkan rasa ketidakpastian pelanggan terhadap produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Setiap produk di bawah Unilever yang dipasarkan di pasaraya Giant, Tesco, AEON Big dan di kedai-kedai seperti Speed 99 dan MyMydin lengkap dengan ciri-ciri bukti fizikal. Pada zaman teknologi ini, kita boleh melihat contoh ciri-ciri tersebut seperti yang terkandung di laman web Unilever Food Solutions (2018) yang menerangkan tentang isi kandungan Knorr Mashed Potato.

 



3.6 Pengurusan Manusia (People)


Setiap pekerja yang berkhidmat dan terlibat dalam organisasi akan memberi kesan kepada pelanggan sama ada negetif ataupun positif yang mampu mempengaruhi kepuasaan pelanggan atau pengguna. Reputasi sesebuah perniagaan terletak pada sistem organisasi itu sendiri dengan cara pengurusan pekerja dalam mengendalikan perniagaan produk dan perkhidmatan. Unilever turut menyediakan pengurusan manusia berbentuk perkhidmatan khidmat pelanggan yang mana ia memerlukan pekerja tersebut perlu berinteraksi dengan pelanggan yang menghubungi Unilever samada melalui surat menyurat, talian telefon mahupun melalui mail elektronik untuk mendapatkan sesuatu maklumat berkenaan produk, aduan atau perkhidmatan yang ditawarkan. Unilever (2018) turut menyediakan borang untuk pelanggan berkomunikasi dengan ibu pejabatnya di United Kingdom, London.

3.7 Proses (Process)

Unilever mengutamakan proses. Proses yang teratur dan menepati masa merupakan asas yang penting dalam penyampaian maklumat kepada pelanggan. Proses Unilever melibatkan faktor kemudahan yang disediakan untuk memudahkan sistem tempahan dan pengagihan itu berjalan lancar. Pelanggan boleh melihat dan memesan produk melalui proses pesanan yang dipanggil Produk Webshop yang telah disediakan oleh laman web Unilever Food Solution (2018). Sistem proses yang sistematik, informatif dan mudah akan memberi kelebihan kepada kepuasan pelanggan Unilever. Selain proses pesanan, Unilever juga mempunyai proses seperti proses produksi, proses aduan, proses kualiti dan banyak lagi seperti yang terkandung di buku elektronik Unilever (2016).

4.0 Cadangan penambahbaiakan elemen 7P Unilever (Malaysia) Holding Sdn. Bhd.


4.1 Google Ads


Google Ads adalah platform pengiklanan dalam talian yang dibangunkan oleh Google, di mana pengiklan dapat memaparkan iklan ringkas kepada pengguna atau pelayar laman web. Sistem iklan Google disasarkan pada cookies dan kata kunci yang ditentukan oleh pengiklan sendiri. Google menggunakan ciri-ciri ini untuk meletakkan pengiklanan di halaman yang relevan. Google Ads (2018) menyatakan bahawa iklan akan dilihat oleh pelanggan pada saat yang sama mereka mencari di Google untuk produk/perkhidmatan yang ditawarkan dan hanya membayar apabila mereka mengklik untuk melawat laman web pengiklan. Iklan di Google Ads menarik lebih banyak pelanggan. Google Ads juga dapat menjangkau pelanggan yang tepat, pada masa yang tepat, kerana iklan akan dilihat oleh mereka di Google. Iklan juga dapat disasarkan kepada pelanggan mengikut lokaliti kecil dan global. Ili Hadri Khalil (2018) melaporkan bahawa jumlah pengguna Internet di Malaysia menunjukkan peningkatan kepada 25.08 juta orang pengguna, mewakili 79 peratus penduduk Malaysia. Paling penting, tiada bayaran dikenakan jika tiada pelawat yang klik iklan yang dibuat dan Google Ads membolehkan pelanggannya menguruskan iklan secara sendiri dan menawarkan sokongan melalui telefon secara percuma sekiranya pelanggannya menghadapi sebarang kesukaran. Google Ads akan membantu memaksimumkan jualan dan keuntungan. Google (2018).

4.2 Kelab Pengguna Unilever


Kelab Pengguna Unilever boleh diwujudkan untuk membina satu gerakan yang tersusun yang merangkumi orang ramai terutama pengguna produk-produk Unilever, yang menjadi platform untuk memberikan kesedaran, memperjuangkan hak-hak dan kuasa pengguna selain menjadi entiti yang dapat menggalakkan promosi serta meningkatkan jualan produk-produk Unilever itu sendiri. Gerakan ini akan menguntungkan kedua-dua pihak. Pelanggan yang ingin menyertai Kelab Pengguna Unilever disyaratkan untuk membuat pembelian produk-produk Unilever serendah RM50.00 pada satu resit. Pelanggan akan diberikan maklumat berkaitan pendaftran dan perlu mengaktifkan keahlian di laman web yang disediakan oleh Unilever. Mereka akan ditawarkan dengan pelbagai faedah seperti diskaun, mata ganjaran terkumpul, peraduan, insuran berkelompok dan akses khas untuk membuat sebarang aduan berkaitan Unilever seperti yang ditegaskan oleh Fomca (2017) iaitu Pengguna mesti diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkannya membuat keputusan yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi juga daripada dakyah pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan. Manakala, Unilever pula akan mendapat keuntungan daripada platform ini seperti penjualan akan meningkat setiap kali pengguna menjadi ahli kelab kerana memerlukan mereka menunjukkan bukti pembelian produk Unilever sebanyak RM50.00 pada satu resit. Unilever juga akan memperolehi promosi secara percuma dengan cara mewujudkan peraduan yang menysaratkan ahli kelab menularkan info berkaitan produk-produk Unilever ke media sosial. Sinar Online (2017) menjelaskan bahawa Dalam perniagaan, apabila sesuatu jenama produk dan perkhidmatan yang ditular memberikan impak yang positif kerana secara tidak langsung sebagai teknik pemasaran yang berkesan. Antara kesan ketara kepada produk dan perkhidmatan yang disediakan ialah jualan akan meningkat, jenama akan berkembang dan cepat dikenali, malahan setiap usahawan akan lebih kreatif untuk menghasilkan produk lebih unik untuk menempa nama di pasaran.

4.3 Karnival Jualan Mega


Utusan Online (2017) menyatakan bahawa karnival jualan mega adalah platform perkenal produk dan meningkatkan jualan. Dengan penganjuran acara karnival jualan mega oleh Unilever, pengguna dapat mengambil peluang untuk mendapatkan produk-produk yang bermutu pada harga yang lebih murah dengan pemberian diskaun. Unilever perlu menyediakan satu tempat yang mudah diakses oleh pengguna, mengambilkira parker dan fasiliti asas yang cukup. Pada karnival tersebut pihak Unilever boleh menggunakan strategi pemberian hadiah kepada 100 pelanggan bertuah pada hari pembukaan dan hadiah kepada 20 orang pelanggan bertuah pada hari berikutnya. Duta-duta produk Unilever perlu dijemput hadir bagi acara khas bersama pelanggan untuk bertemu dan bergambar. Strategi ini dapat menarik perhatian pelanggan untuk hadir sekaligus dapat mencapai objektif karnival diadakan iaitu meraikan pengguna, mempromosikan produk dan meningkatkan jualan.

4.0 Ringkasan


            Unilever adalah salah satu syarikat perniagaan yang paling berpengaruh di Malaysia dan dunia. Unilever dilihat begitu komited menyediakan produk-produk yang dapat membantu pengguna dalam kehidupan seharian. Penerapan elemen-elemen campuran pasaran (7P) bagi produk dan perkhidmatan dapat memaksimumkan kepuasan pengguna terhadap Unilever sekaligus ia membantu meningkatkan jualan. Cadangan penambahbaikan seperti penggunaan Google Ads, mewujudkan Kelab Pengguna Unilever dan mengadakan acara Karnival Jualan Mega dirasakan perlu mendapat pertimbangan pihak Unilever bagi membantu meningkatkan lagi keberkesanan promosi, peningkatan hasil jualan dan mengukuhkan lagi reputasi cemerlang Unilever agar terus terkenal dan dipercayai oleh pengguna terutama di Malaysia.
                                                                                                                
     (2,863 patah perkataan)

5.0 Rujukan


AirAsia Berhad (8 Januari 2018). AirAsia meningkatkan perkhidmatan ke Maldives dengan penambahan kekerapan penerbangan dan tambang promosi hanya dari RM199* sehala. Diambil dari https://www.airasia.com/my/ms/press-releases/airasia-increase-services-to-maldives-with-additional-frequencries.page

Ernst & Young Advisory Services Sdn Bhd (21 Oktober 2018). About Us. Diambil dari https://www.ey.com/my/en/about-us

Fomca (2017). Hak-hak Pengguna. Diambil dari http://www.fomca.org.my/v1/index.php/tentang-kami/hak-hak-pengguna

Gerbang Alaf Restaurants Sdn Bhd (20 Oktober 2018). Menu. Diambil dari
https://www.mcdelivery.com.my/my/browse/menu.html

Gardenia Bakeries (KL) Sdn. Bhd. (20 Oktober 2013). Latar Belakang. Diambil dari http://gardenia.com.my/aboutus-m.html#p1


Google (28 Oktober 2018). Four steps to profit driven bidding in Google Ads. Diambil dari

Ili Hadri Khalil (30 Januari 2018). Malaysia negara ke-9 paling aktif media sosial, ke-5 paling ramai guna e-dagang – Laporan. Astro Awani. Diambil dari http://www.astroawani.com/gaya-hidup/malaysia-negara-ke-9-paling-aktif-media-sosial-ke-5-paling-ramai-guna-e-dagang-laporan-166998

Jabatan Perikanan Malaysia (2017). Prosedur Operasi Standard (SOP). Diambil dari

Kuasa tular pacu perniagaan. (6 November 2017). Sinar Online. Diambil dari http://www.sinarharian.com.my/bisnes/kuasa-tular-pacu-perniagaan-1.752885

Pos Malaysia Berhad (20 Oktober 2017). Pos Laju. Diambil dari https://www.poslaju.com.my/

Platform perkenal produk, tingkat jualan. (27 November 2017). Utusan Online. Diambil dari http://www.utusan.com.my/berita/nasional/platform-perkenal-produk-tingkat-jualan-1.560978

Siti Aishah Yusoff (15 Ogos 2014). Wajah baharu Ikea. Utusan Online. Diambil dari http://ww1.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20140815/ke_06/Wajah-baharu-Ikea

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (22 Oktober 2018). PUSPEL Contact Centre. Diambil dari https://www.syabas.com.my/puspel/puspel-call-centre

Tesco (27 Oktober 2018). Sunlight Lime 100 With Real Lime Extracts Dishwashing Liquid 1000ml. Diambil dari https://eshop.tesco.com.my/groceries/en-GB/products/7071668675

Teh Hijau Ais Lipton baharu lebih sihat. (22 Mei 2018). Sinar Online. Diambil dari http://www.sinarharian.com.my/bisnes/teh-hijau-ais-lipton-baharu-lebih-sihat-1.837285

TM perkenal unifi 30Mbps pada RM79. (13 Julai 2018). Utusan Online. Diambil dari
http://www.utusan.com.my/bisnes/korporat/tm-perkenal-unifi-30mbps-pada-rm79-1.707954

Unilever (27 Oktober 2018). Our Brand. Diambil dari
https://www.unilever.com.my/brands/

Unilever Food Solution (2018). Knorr Serbuk Masakan Telur Masin Keemasan 800g. Diambil dari https://www.unileverfoodsolutions.com.my/ms/produk/knorr-serbuk-masakan-telur-masin-keemasan-800g-47-MS-182924.html



Unilever Food Solutions (2018). Knorr Mashed Potato anda kini boleh didapati dalam pek 500g!. Diambil dari https://www.unileverfoodsolutions.com.my/ms/inspirasi-chef/promosi-dan-acara/knorr-mashed-potato-anda-kini-boleh-didapati-dalam-pek-500g.html

Unilever (2018). Unilever contact form. Diambil dari
https://www.unilever.com.my/contact/contact-form/

Unilever Food Solution (2018). Produk Webshop. Diambil dari
https://www.unileverfoodsolutions.com.my/ms/katalog-produk.html

Unilever (2016). Code of business principals and code policies. Diambil dari
https://www.unilever.com/Images/4394-cobp-code-policies-booklet-external.v12_tcm244-480270_en.pdf

Zahari Mohamad et. al. (2013). Pengurusan Pemasaran I. Edisi Pertama. Open Universiti Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

Keseimbangan kerjaya dan keluarga

Laporan reflektif: Keusahawanan