Keseimbangan kerjaya dan keluarga
Pengurusan Sumber Manusia (BBPB2103)
1.0
Pengenalan
Dewasa ini, kejayaan tidak hanya diukur pada tingginya
pendapatan gaji yang diterima mahupun kedudukan pangkat yang dijawat oleh
seseorang. Setiap pekerja samada lelaki ataupun wanita kini lebih tertarik atau
menumpukan kepada keseimbangan kerja dan keluarga. Keseimbangan antara kerja
dan keluarga perlu dipandang serius oleh semua dan kejayaan mengimbanginya akan
memberikan kesan yang positif terhadap semua pihak. Menjadi pekerja yang ‘gila
kerja’ namun mengabaikan keluarga dan begitu juga sebaliknya adalah contoh
ketidakseimbangan antara kerja dan keluarga.
Tujuan tugasan ini adalah membincangkan cabaran-cabaran yang
dihadapi oleh pengurusan sumber manusia di dalam sesebuah organisasi.
Bagaimanakah keseimbangan kerjaya dan keluarga boleh mempengaruhi pengurusan
sumber manusia di dalam sesebuah organisasi.
Tugasan ini akan mengupas dan memberi huraian yang jelas
berkaitan organisasi Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS), empat
(4) faktor yang relevan bagaimana keseimbangan antara kerjaya dan keluarga
boleh mempengaruhi pengurusan sumber manusia di SYABAS, empat (4) contoh isu
yang relevan dan spesifik yang boleh mempengaruhi pengurusan sumber manusia
jika kebanyakkan pekerjanya adalah wanita dan tiga (3) cadangan yang relevan
dan boleh dilaksanakan disertakan dengan justifikasi yang relevan bagi setiap
contoh-contoh tersebut.
1.1
Definisi pengurusan sumber manusia
Pengurusan sumber manusia merangkumi pelbagai aspek
berkaitan pengurusan pekerja dalam sesebuah organisasi. Memudahkan dan
meningkatkan penggunaan pekerja secara berkesan agar mencapai matlamat-matlamat
sesebuah organisasi dan pekerja adalah tujuan utama pengurusan sumber manusia.
Pengurusan sumber manusia menguruskan tenaga kerja bertujuan
mengambil berat hugungan antara pekerja dan majikan dalam menggunakan
produktiviti pekerja-pekerja bagi mencapai objektif perniagaan bagi sesebuah organisasi
serta tanpa mengabaikan keperluan seorang pekerja. Siti Zubaidah Othman et. al.
(2014).
2.0
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS)
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) telah
dilantik oleh Kerajaan Negeri dan Persekutuan untuk menguruskan perkhidmatan
pengedaran bekalan air di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan
Putrajaya di bawah konsep Penswastaan yang berkuatkuasa 1 Januari 2005. SYABAS
adalah milik Puncak Niaga Holding Sdn. Bhd. (70% pegangan saham), Kumpulan
Darul Ehsan Berhad (30% pegangan saham) dan Kerajaan Malaysia (1% pegangan
saham emas). Dengan penswastaan ini, SYABAS bertanggungjawab untuk pengagihan
bekalan air kepada lebih tujuh juta lima ratus ribu (7,500,000) orang melalui
lebih daripada satu juta tujuh ratus ribu (1,700,000) akaun domestik dan semua
premis komersial dan perindustrian. Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (2015).
Bekuatkuasa Mac 2016, SYABAS dan beberapa syarikat konsesi
operator air yang lain seperti Konsortium Abass Sdn Bhd (ABASS), Puncak Niaga
Water Sdn Bhd (PNWSB), Konsortium Air Selangor Sdn Bhd (KASB) telah diambil
alih oleh kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan dan menjadi kumpulan di bawah
syarikat Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor), iaitu syarikat milik
penuh kerajaan negeri Selangor Darul Ehsan. Walaubagaimanapun, semua entiti
tersebut masih beroperasi mengikut jenis perkhidmatan dan pengurusan
masing-masing kerana Air Selangor masih belum mendapat lesen sebagai syarikat
pengendali pengoperasi air daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN)
dan dijangka akan mendapat lesen tersebut dalam waktu terdekat sebaik sahaja
proses pengambilalihan Syarikat Pengeluar Air Selangor (SPLASH) sebagai ahli
kumpulan Air Selangor yang terakhir dapat diselesaikan. Mohd Mustafa Osman
(2018).
2.1
Visi SYABAS
• Menjadi
pembekal utama air berkualiti
2.2
Misi SYABAS
·
Memberikan perkhidmatan dan membekalkan produk
air yang terbaik kepada setiap pengguna domestik, industri dan komersial kami
·
Menjanakan kehidupan yang lebih sihat dan
berkualiti
·
Memastikan setiap kemudahan dan teknologi kami
berapa di tahap tertinggi pada setiap masa melalui pelaburan yang terancang
·
Mejaga dan memelihara alam sekitar
·
Menjadi sebuah organisasi mesra pelanggan yang
sentiasa memberikan
perkhidmatan
yang cemerlang
2.3
Jenis industri SYABAS
Jenis industri yang dijalankan oleh Syarikat Bekalan Air
Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS) adalah membekalkan air terawat yang berkualiti
kepada pengguna domestik, industri dan komersial.
2.4
Produk/perkhidmatan SYABAS
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS) tidak
menghasilkan sebarang produk sendiri tetapi membeli produk iaitu bekalan air
terawat yang berkualiti dan menjalankan perkhidmatan utamanya iaitu membekalkan
air terawat tersebut kepada semua pengguna Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur dan Putrajaya. Disamping itu SYABAS turut memberikan perkhidmatan
kepada pelanggan-pelanggan yang mempunyai sebarang masalah berkaitan pembekalan
air melalui pasukan khidmat pelanggannya iaitu Pusat Perkhidmatan Pelanggan
(PUSPEL).
2.5
Jumlah pekerja SYABAS
Jumlah pekerja Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd.
(SYABAS) adalah seramai empat ribu empat ratus empat puluh lapan (4,448) orang
perkerja.
2.6
Pengurus Sumber Manusia SYABAS
Encik Mohd Mustafa Osman adalah seorang yang menjawat
jawatan Pengurus Kanan, Seksyen Sumber Manusia. Beliau merupakan kakitangan
yang dipertanggungjawabkan oleh pihak pengurusan syarikat untuk menguruskan hal
ehwal berkaitan pengurusan sumber manusia di Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn.
Bhd. (SYABAS).
3.0
Pengaruh keseimbangan kerjaya dan keluarga di
SYABAS
3.1
Bijak meletak keutamaan
Semua pekerja boleh menimbangai antara kerja dan kerjaya
jika mereka bijak meletakkan keutamaan serta fokus terhadap tugas dilaksanakan
baik di pejabat atau di rumah dengan cara mengatur gerak kerja. Meletakkan
perkara yang utama sebagai keutamaan akan membantu mengelak tekanan kerana
jadual disusun mengikut aturan dan keutamaan dapat diselesaikan secara
berkesan.
Ramai yang ingin melakukan tugas dengan bagus dan mencari
kesempurnaan, tetapi hakikat yang perlu disedari ialah kita tidak boleh
mengawal semua keadaan terutama mendapatkan apa yang sudah ditetapkan dalam
fikiran. Perlu ada timbang rasa, jadi perlu saling membantu dan bijak merancang
serta mengurus keutamaan. Akhirnya, pekerja ini juga yang senang hati apabila
kerja dapat diselesaikan dengan baik. BH Online (2017).
3.2
Jumlah hari/masa berkerja
Mohd Mustafa Osman (2018) menjelaskan bahawa beberapa tahun
kebelakang, waktu operasi SYABAS adalah sebanyak enam (6) hari seminggu iaitu
bermula hari isnin hingga ke hari sabtu. Dapat dilihat pekerja-pekerja amat
tertekan lebih-lebih lagi waktu berkerja pada hari sabtu walaupun sekadar
berkerja selama separuh hari bermula jam 8:30 pagi hingga jam 1:00 petang.
Ketika itu kadar cuti sakit dan cuti kecemasan pekerja pada hari sabtu dan
isnin didapati adalah amat tinggi. Menyedari perkara tersebut, SYABAS mengambil
inisiatif untuk memendekkan waktu operasi dari enam (6) hari ke lima (5) hari
seminggu iaitu bermula hari isnin hingga hari jumaat dan mendapati ianya
memberikan kesan yang amat positif kepada pekerja dan majikan. Kadar cuti sakit
dan cuti kecemasan juga tidak lagi menjadi isu.
Pada bulan Ramadhan (puasa), semua kakitangan dibenarkan
pulang ke rumah seawal jam 4:30 petang berbanding jam 5:30 petang waktu operasi
normal. SYABAS memberikan kelonggaran ini agar kakitangan dapat memberikan masa
kepada mereka untuk mengambil anak pulang dari sekolah dan membuat persediaan
menyediakan juadah berbuka puasa.
Harits Asyraf Hasnan (2016), melaporkan bahawa produktiviti
kakitangan akan bertambah baik apabila dapat meluangkan masa yang lebih untuk
bersama keluarga.
3.3
Keluarga sejahtera
Kesejahteraan keluarga merujuk kepada keadaan keluarga di
suatu negara yang berada pada tahap yang selamat, sihat, damai, selesa, harmoni
dan memuaskan. Definisi ini merangkumi pelbagai aspek kepuasan dan keselesaan
dari segi kerohanian, ekonomi/kewangan, mental, psikososial (terutamanya
hubungan kekeluargaan yang rapat dan erat), kesihatan, persekitaran sosial,
politik dan kerjaya. Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (2011).
Di samping itu, ia juga menekankan kepada keperluan asas dan
kemudahan seperti tempat tinggal yang selesa, sekolah yang berkualiti,
penjagaan kesihatan dan persekitaran yang selamat. Hubungan antara ahli
keluarga seperti cara keluarga berkomunikasi, menyelesaikan masalah, bertindak
dan mendidik anak juga termasuk dalam konsep ini. Apabila pekerja datang dari
kalangan keluarga yang sejahtera maka keseimbangan kerjaya juga dapat dicapai
kerana mereka hadir berkerja tanpa membawa sebarang bebanan berkaitan keluarga.
Stres akan berkurangan membuatkan urusan kerja akan menjadi lancar dan
menghasilkan sesuatu yang produktif.
3.4
Pengurusan SYABAS menyokong dan memahami pekerja
Pekerja harus disokong dalam menjalankan tugas. Bimbingan
dan tunjuk ajar harus mudah untuk diperoleh. Ini juga akan mengurangkan stres.
Penyelia pekerja yang terdekat mestilah menggunakan prinsip-prinsip kecerdasan
emosi dalam perhubungan dengan pekerja. Penyelia mesti dapat berinteraksi
dengan baik, saling menghormati dan memahami pekerja, dan maklum akan tugas dan
kekangan pekerja.
Penyelia harus menunjukkan yang mereka benar-benar mengambil
berat tentang pekerja, dan mendengar masalah serta bersedia menerima idea dan
cadangan mereka. Budaya pekerja yang tekun hanya akan terhasil jika pihak
pengurusan senantiasa meningkatkan prestasi mereka sendiri dalam memimpin
pekerja. Majikan yang menaruh kepercayaan terhadap pekerja akan mendapati
bahawa pekerja juga akan menaruh kepercayaan terhadap majikan. Pekerja mesti
yakin bahawa majikan akan melindungi dan memelihara kepentingan mereka dalam
semua aspek. Ini termasuk pakej gaji dan kenaikan pangkat, termasuk juga
kebajikan keseluruhan seperti tanggungan kesihatan, kemudahan rekreasi dan
lain-lain. Mohd Mustafa Osman (2018).
Pihak pengurusan hendaklah menghormati semua pekerja dalam
organisasi tanpa mengira kedudukan mereka. Idea, pandangan dan usaha sukarela pekerja
diakui dan dihargai. Masa lapang dan masa cuti pekerja dan komitmen terhadap
keluarga dihormati. Dengan keprihatinan seperti ini, pekerja akan sanggup
melakukan kerja lebih daripada apa yang dipertanggungjawabkan kepada mereka
dengan disertakan bersama nilai tambah masing-masing untuk kebaikan firma.
Utusan Online (2014).
4.0
Isu-Isu pekerja wanita di SYABAS.
4.1
Tanggungjawab terhadap keluarga
Jika dilihat fitrah wanita, golongan wanita adalah lebih
cenderung mementingkan keluarga walaupun bekerjaya, namun, tidak semua sama
kerana masing-masing mempunyai kekuatan sendiri menurut BH Online (2017).
Secara umum, pekerja wanita lebih kerap tidak hadir berkerja berbanding pekerja
lelaki kerana faktor keluarga seperti tiada pengasuh dan anak sakit. Mohd
Mustafa Osman (2018).
Bagi pekerja yang pandai membahagikan masa dan bijak
merancang perjalanan kehidupan harian antara kerjaya dan keluarga, dapat
dilihat golongan ini akan lebih produktif menjalini masa berkerja tanpa
sebarang masalah, manakala bagi golongan yang sebaliknya, mereka akan
menghadapi kesukaran dan gangguan sewaktu berkerja lebih-lebih lagi bila
golongan tersebut tidak mahir menguruskan stres.
4.2
Waktu berkerja
Merupakan sesuatu yang amat sukar bagi golongan pekerja
wanita yang sudah berkeluarga untuk memenuhi tuntutan majikan yang mahukan
pekerjanya berkerja lebih masa lebih-lebih lagi sehingga ke lewat malam ataupun
berkerja secara syif (malam). Menurut Halina Mohd Noor dan Farhani Rahman
(2018), waktu berkerja merupakan salah satu faktor penyumbang keseimbangan
antara kerjaya dan keluarga amat sukar dicapai.
Pekerjaan wanita perlu dilihat dari segi kesesuaian masanya
kerana mereka mempunyai tanggungjawab di dalam rumah tangga. Dalam keluarga,
wanita bekerjaya perlulah bijak dalam membahagikan masa bersama suami dan
anak-anak. Tanggungjawab asasi dan perhatian kepada anggota keluarga tidak
boleh diabaikan. Ia tidak boleh dipandang remeh kerana dibimbangi kebahagiaan
rumah tangga akan musnah. Mohd Mustafa Osman (2018).
4.3
Batasan bidang kerja dan tugas
‘Adawiyah Ismail dan Salasiah Hanin Hamjah (2012) menyatakan,
pekerjaan yang dilakukan oleh wanita hendaklah bersesuaian mengikut syariat
Islam dan ia tidak bertentangan dengan fitrah kejadiannya. Wanita semulajadinya
dicipta dengan sifat kelembutan. Dengan ini, setiap pekerjaan yang dilakukan
mesti bersesuaian dengan kemampuan, keupayaan tenaga dan fizikalnya.
Sesungguhnya kekuatan wanita tidak setanding dengan kekuatan lelaki dari segi
keupayaan tenaga dan fizikal yang gagah perkasa.
Bidang pekerjaan wanita perlu diambil perhatian oleh wanita
yang ingin bekerjaya. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, fitrah kejadian
wanita itu sendiri, sifat kelembutan dan naluri keibuannya menyebabkan jika
bidang pekerjaan tersebut dipilih akan memberi lebih berkesan terhadap diri dan
mereka yang menerima perkhidmatannya. Seperti bidang pendidikan, perubatan,
perkeranian, pentadbiran, kaunseling dan beberapa bidang lain yang bersesuaian.
Islam membenarkan wanita memilih kerjaya yang diminati selaras dengan kemahiran
yang dimiliki.
4.4
Batas pergaulan
Wanita yang bekerja wajib menjaga kehormatan diri. Adab,
akhlak dan hukum yang berkaitan ketika berada di luar rumah perlu dijaga agar
kedudukan dipandang mulia. Menutup aurat dapat memelihara martabat dan
kemuliaan wanita, serta mengelakkan fitnah. Tidak kira wanita itu berada di
peringkat jawatan apa sekalipun, mereka perlu menjaga batas iman, hukum dan
aurat. Dalam batasan hukum contohnya, Islam melarang bersentuhan antara lelaki
dan wanita dan melarang membuka aurat kepada awam. Hukum syarak menetapkan
garis panduan yang wajib bagi setiap wanita yang ingin keluar bekerja seperti
menutup aurat, tiada unsur khalwat, tidak berjabat tangan dan hendaklah
merendahkan percakapan.
Pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita boleh
mencetuskan pelbagai masalah sosial. Sekiranya wanita berada di dalam kumpulan
lelaki, maka mereka dikehendaki menjaga kesopanan diri pada setiap masa. Ini
akan menambahkan ketenangan di dalam diri wanita dan orang sekelilingnya.
‘Adawiyah Ismail dan Salasiah Hanin Hamjah (2012).
5.0
Keseimbangan antara kerjaya dan keluarga boleh
diperbaiki.
5.1
Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) di pejabat
Pekerja tidak dapat memberikan tumpuan dan komitmen
sepenuhnya terhadap kerja apabila sering memikirkan perihal anak ditinggalkan
di pusat asuhan dan TASKA lazimnya di kawasan berhampiran tempat tinggal
mereka. Kebimbangan itu turut mendorong pekerja untuk ambil jalan mudah dengan
berhenti kerja demi kepentingan anak, meskipun masih mahu menyumbang tenaga
kepada syarikat, seperti yang dilaporkan oleh Fatin Hafizah Mohd Sahar (2017).
Kemudahan TASKA di tempat kerja akan menyebabkan pekerja
berasa tenang untuk melakukan kerja kerana tidak perlu terkejar-kejar
menghantar dan mengambil anak di pusat penjagaan yang lain. TASKA dalaman
membolehkan pemantauan dijalankan dengan baik dan selamat, mengurangkan risiko
keselamatan kanak-kanak yang ditinggalkan kepada pengasuh sepanjang waktu
berkerja. SYABAS memandang anak-anak adalah aset yang amat bernilai dan
memahami masalah yang menjadi salah satu punca stress. SYABAS dalam proses
kajian akhir untuk menyediakan TASKA di setiap pejabatnya. Mohd Mustafa Osman
(2018).
5.2
Waktu kerja anjal
Kejayaan majikan yang melaksanakan bekerja waktu anjal
seharusnya dipuji dan dijadikan contoh syarikat lain. Waktu bekerja boleh
dipilih bergantung situasi yang dihadapi kakitangan terbabit, iaitu jam 8:00
pagi hingga jam 5:00 petang, jam 9:00 pagi sehingga jam 6:00 petang dan jam
10:00 pagi hingga jam 7:00 petang. Halina Mohd Noor & Farhani Rahman
(2018).
Selain pilihan waktu bekerja, kakitangan yang memerlukan
boleh bekerja dari rumah dalam tempoh ditetapkan atas sebab munasabah atau
hanya perlu bekerja beberapa hari dalam tempoh seminggu. Menerusi pilihan ini,
mereka tidak perlu mengambil cuti sakit atau cuti kecemasan sekiranya terpaksa
menjaga anak sakit atau ibu bapa yang tidak sihat di rumah, tetapi boleh
menghantar tugasan dari rumah. Kakitangan juga boleh membuat permohonan menukar
waktu kerja mereka setiap tiga bulan sekali mengikut keperluan masing-masing.
Sepanjang bekerja dari rumah, kakitangan perlu berhubung dan melaporkan kepada
ketua unit masing-masing dan menyerahkan tugasan ditetapkan melalui e-mel atau
menelefon setiap hari. Mohd Mustafa Osman (2018).
5.3
Pengendalian emosi
Untuk menjadi pekerja yang unggul mereka seharusnya memiliki
kecerdasan emosi yang tinggi. Orang yang cerdas emosi mampu mengatasi konflik,
menyediakan jambatan bagi melalui jurang, melihat setiap aspek positif daripada
masalah, bersedia menempuh segala halangan dengan lebih cekap dan cepat
daripada orang lain. Namun sebagai manusia kita memang tidak dapat lari
daripada ketegangan emosi yang juga akan turut menyumbang ke arah tekanan atau
stres. Kementerian Kesihatan Malaysia (2018).
Sebagai seorang yang bekerjaya dan berkeluarga adalah
penting untuk sama-sama mengurus atau mengendalikan emosi agar dapat
melancarkan perjalanan samada sebagai seorang pekerja, suami dan isteri. Oleh
itu, adalah lebih baik ketegangan emosi dapat diurus untuk mengelak diri
daripada stres.
Bersikap realistik merupakan salah satu kaedah yang baik
dalam mengurus emosi. Tidak seharusnya pekerja membebankan diri untuk mencapai
sesuatu yang tidak mampu kerana hanya akan memberi kesan pada emosi diri yang
akan mengakibatkan komplikasi-komplikasi yang lain. Selain daripada itu,
pergaulan yang luas juga penting. Dengan adanya pergaulan antara rakan sekerja
dan keluarga akan membolehkan mereka untuk berkongsi idea, pandangan dan juga
masalah yang dihadapi. Lantaran itu, ia akan membolehkan mereka mengurus emosi
dengan lebih cekap. Mohd Mustafa Osman (2018).
6.0
Ringkasan
Mecapai keseimbangan antara kerja dan keluarga merupakan
imipan bagi setiap pekerja begitu juga pihak majikan termasuk Syarikat Bekalan
Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS). Dengan jumlah pekerja yang agak ramai dan
waktu operasi yang padat demi memenuhi tanggungjawab terhadap masyarakat,
SYABAS ingin memastikan pekerja-pekerjanya menikmati keseimbangan antara kerja
dan keluarga agar kualiti hidup dan kerjaya dapat dijalani dengan lebih
bermakna dan seiring dengan visi serta misi syarikat.
Mohd Mustafa Osman (2018) berkata, pelbagai kaedah telah
dikenalpasti antaranya menggalakkan pekerja merancang/mengurus keutamaan
melalui latihan dan seminar, membuat tinjaun dan kajian berkaitan masa/hari
berkerja, menyemai sikap cintakan keluarga agar kesejahteraan sentiasa
dipelihara melalui pelbagai kempen dan ceramah serta memastikan sikap saling
menyokong dan menghormati antara satu dengan yang lain.
Sebuah organisasi yang ternama seperti SYABAS perlu
memastikan tiada diskriminasi pekerja wanita berlaku seperti memahami bahawa
wanita mempunyai tanggungjawab yang lebih berbanding pekerja lelaki terhadap
keluarga, menitik beratkan waktu berkerja agar pekerja terutamanya wanita dapat
menguruskan kerja dan keluarga dengan lebih baik, memberikan tugasan yang
sesuai dengan fitrah dan kudrat wanita dan memastikan hak-hak serta batas
pergaulan wanita terpelihara.
Bagi memastikan keseimbangan antara kerja dan keluarga dapat
dicapai, pelbagai kaedah/cadangan boleh dilaksanakan seperti mewujudkan Taman
Asuhan Kanak-Kanan (TASKA) di dalam kawasan pejabat para pekerja dapat berkerja
dengan tenang tanpa perlu risau tentang anak-anak yang jauh di mata. Manakala,
melalui sistem waktu berkerja anjal pula, para pekerja dapat membuat
perancangan harian samada urusan keluarga ataupun kerjaya, masa berkerja adalah
fleksibel dan pekerja perlu disiplin mengawal masa. Pengendalian emosi adalah kaedah/cadangan
yang paling perlu diberikan keutamaan di mana kemahiran ini akan menjadikan
seseorang itu mengurus tekanan/stres dalam menghadapi sebarang situasi. Simpul
kekusutan antara kerja dan keluarga akan dapat dileraikan. Kualiti hidup akan
bertambah dan produktiviti kerja juga akan meningkan. Mohd Mustafa Osman (2018).
(2,672 patah perkataan)
7.0
Rujukan
‘Adawiyah Ismail & Salasiah
Hanin Hamjah (2012). Kefahaman Terhadap
Kedudukan Wanita Berkerjaya Menurut Islam. Journal al-Hikmah 4 (2012):
3-14.
Diambil Dari http://journalarticle.ukm.my/6752/1/14-65-2-PB.pdf
BH Online (8 Oktober 2017).
Tentukan keutamaan seimbang kerjaya, keluarga.
Diambil daripada
https://www.bharian.com.my/rencana/agama/2017/10/334632/tentukan-keutamaan-seimbang-kerjaya-keluarga
Fatin Hafizah Mohd Sahar (2017).
TASKA di pejabat bantu wanita fokus kerja.
Harits Asyraf Hasnan (2016).
Keseimbangan kerja, kehidupan buat kakitangan
KPWKM lebih produktif – Rohani. Diambil daripada
Halina Mohd Noor & Farhani
Rahman (6 Julai 2018). Waktu kerja anjal tangani
masalah pekerja wanita. Diambil dari https://www.bharian.com.my/wanita/lain-
Kementerian Kesihatan Malaysia (10
Julai 2018). Stres dikalangan wanita berkerjaya
dan berkeluarga. Diambil dari http://www.myhealth.gov.my/stres-di-kalangan-
Lembaga Penduduk dan Pembangunan
Keluarga Negara (2011). Laporan Kajian Indeks
Kesejahteraan Keluarga Malaysia 2011 [PDF]. Diambil dari
http://www.lppkn.gov.my/index.php/2014-04-23-06-10-37/indeks
kesejahteraan-
keluarga/29-laporan-kajian-indeks-kesejahteraan-keluarga-
malaysia-2011/file.html
Mohd
Mustafa Osman (10 Julai 2018). Komunikasi Personel.
Noorazwana Musida & Agnis
Sombuling (2017). Pengaruh Konflik Kerja-Keluarga
Terhadap Kepuasan Hidup Dalam Kalangan Ibu Bapa Berkerja (Influence Of
Works-Family Conflict Towards Life Satisfaction Among Working Parents).
Journal Psikologi Malaysia 31 (3) (2017): 19-30 ISSN-2289-8174. Diambil
dari
https://www.researchgate.net/publication/322197827_PENGARUH_KONFLIK_KERJA_KELUARGA_TERHADAP_KEPUASAN_HIDUP_DALAM_KALANGAN_IBU_BAPA_BEKERJA_INFLUENCE_OF_WORK_FAMILY_CONFLICT_TOWARDS_LIFE_SATISFACTION_AMONG_WORKIN
PARENTS
Pengurusan
Air Selangor Sdn Bhd (2015). Laporan Prestasi 2015 [PDF]. Diambil dari
Sharifah Hayaati Syed Ismail (2017). Mengusus Antara Keluarga dan Kerjaya
Organisasi: Analisis Melalui Pendekatan al-Tadayyun, al-Maqasid dan al-
Wasatiyyah. Akademika 87 (3)
195-206. Diambil daripada
http://ejournal.ukm.my/akademika/article/view/17471/6642
Siti Zubaidah Othman et. al.
(2014). BBPB2103 Pengurusan Sumber Manusia. Edisi
Pertama. Open University Malaysia. Malaysia.
Salasiah
Hanim Hamjah & ‘Adawiyah Ismail (2012). Kaedah Mengatasi Tekanan
Dalam Kalangan Wanita Berkerjaya Dari Perspektif al-Ghazali. Jurnal
al-Hikmah 4
(2012): 64-75. Diambil dari http://journalarticle.ukm.my/6757/1/19-70-2-PB.pdf
Surena
Sabil (2012). Sokongan Organisasi dan Konflik Kerja-Famili Terhadap
Pengayaan Kerja-Famili Dalam Kalangan Wanita Profesional Di Sarawak.
Diambil
Utusan Online (17 Febuari 2014).
Mewujudkan budaya kerja yang pdoduktif. Diambil
Daripada
budaya-kerja-yang-produktif
Comments
Post a Comment