Keseimbangan kerjaya dan keluarga

Pengurusan Sumber Manusia (BBPB2103)


1.0              Pengenalan


Dewasa ini, kejayaan tidak hanya diukur pada tingginya pendapatan gaji yang diterima mahupun kedudukan pangkat yang dijawat oleh seseorang. Setiap pekerja samada lelaki ataupun wanita kini lebih tertarik atau menumpukan kepada keseimbangan kerja dan keluarga. Keseimbangan antara kerja dan keluarga perlu dipandang serius oleh semua dan kejayaan mengimbanginya akan memberikan kesan yang positif terhadap semua pihak. Menjadi pekerja yang ‘gila kerja’ namun mengabaikan keluarga dan begitu juga sebaliknya adalah contoh ketidakseimbangan antara kerja dan keluarga.

Tujuan tugasan ini adalah membincangkan cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pengurusan sumber manusia di dalam sesebuah organisasi. Bagaimanakah keseimbangan kerjaya dan keluarga boleh mempengaruhi pengurusan sumber manusia di dalam sesebuah organisasi.

Tugasan ini akan mengupas dan memberi huraian yang jelas berkaitan organisasi Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS), empat (4) faktor yang relevan bagaimana keseimbangan antara kerjaya dan keluarga boleh mempengaruhi pengurusan sumber manusia di SYABAS, empat (4) contoh isu yang relevan dan spesifik yang boleh mempengaruhi pengurusan sumber manusia jika kebanyakkan pekerjanya adalah wanita dan tiga (3) cadangan yang relevan dan boleh dilaksanakan disertakan dengan justifikasi yang relevan bagi setiap contoh-contoh tersebut.

1.1              Definisi pengurusan sumber manusia


Pengurusan sumber manusia merangkumi pelbagai aspek berkaitan pengurusan pekerja dalam sesebuah organisasi. Memudahkan dan meningkatkan penggunaan pekerja secara berkesan agar mencapai matlamat-matlamat sesebuah organisasi dan pekerja adalah tujuan utama pengurusan sumber manusia.

Pengurusan sumber manusia menguruskan tenaga kerja bertujuan mengambil berat hugungan antara pekerja dan majikan dalam menggunakan produktiviti pekerja-pekerja bagi mencapai objektif perniagaan bagi sesebuah organisasi serta tanpa mengabaikan keperluan seorang pekerja. Siti Zubaidah Othman et. al. (2014).

2.0              Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS)


Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) telah dilantik oleh Kerajaan Negeri dan Persekutuan untuk menguruskan perkhidmatan pengedaran bekalan air di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya di bawah konsep Penswastaan yang berkuatkuasa 1 Januari 2005. SYABAS adalah milik Puncak Niaga Holding Sdn. Bhd. (70% pegangan saham), Kumpulan Darul Ehsan Berhad (30% pegangan saham) dan Kerajaan Malaysia (1% pegangan saham emas). Dengan penswastaan ini, SYABAS bertanggungjawab untuk pengagihan bekalan air kepada lebih tujuh juta lima ratus ribu (7,500,000) orang melalui lebih daripada satu juta tujuh ratus ribu (1,700,000) akaun domestik dan semua premis komersial dan perindustrian. Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (2015).

Bekuatkuasa Mac 2016, SYABAS dan beberapa syarikat konsesi operator air yang lain seperti Konsortium Abass Sdn Bhd (ABASS), Puncak Niaga Water Sdn Bhd (PNWSB), Konsortium Air Selangor Sdn Bhd (KASB) telah diambil alih oleh kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan dan menjadi kumpulan di bawah syarikat Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor), iaitu syarikat milik penuh kerajaan negeri Selangor Darul Ehsan. Walaubagaimanapun, semua entiti tersebut masih beroperasi mengikut jenis perkhidmatan dan pengurusan masing-masing kerana Air Selangor masih belum mendapat lesen sebagai syarikat pengendali pengoperasi air daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan dijangka akan mendapat lesen tersebut dalam waktu terdekat sebaik sahaja proses pengambilalihan Syarikat Pengeluar Air Selangor (SPLASH) sebagai ahli kumpulan Air Selangor yang terakhir dapat diselesaikan. Mohd Mustafa Osman (2018).

2.1              Visi SYABAS


•           Menjadi pembekal utama air berkualiti




2.2              Misi SYABAS


·              Memberikan perkhidmatan dan membekalkan produk air yang terbaik kepada setiap pengguna domestik, industri dan komersial kami
·              Menjanakan kehidupan yang lebih sihat dan berkualiti
·              Memastikan setiap kemudahan dan teknologi kami berapa di tahap tertinggi pada setiap masa melalui pelaburan yang terancang
·              Mejaga dan memelihara alam sekitar
·              Menjadi sebuah organisasi mesra pelanggan yang sentiasa memberikan
perkhidmatan yang cemerlang

2.3              Jenis industri SYABAS


Jenis industri yang dijalankan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS) adalah membekalkan air terawat yang berkualiti kepada pengguna domestik, industri dan komersial.

 

2.4              Produk/perkhidmatan SYABAS


Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS) tidak menghasilkan sebarang produk sendiri tetapi membeli produk iaitu bekalan air terawat yang berkualiti dan menjalankan perkhidmatan utamanya iaitu membekalkan air terawat tersebut kepada semua pengguna Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya. Disamping itu SYABAS turut memberikan perkhidmatan kepada pelanggan-pelanggan yang mempunyai sebarang masalah berkaitan pembekalan air melalui pasukan khidmat pelanggannya iaitu Pusat Perkhidmatan Pelanggan (PUSPEL).

2.5              Jumlah pekerja SYABAS


Jumlah pekerja Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS) adalah seramai empat ribu empat ratus empat puluh lapan (4,448) orang perkerja.




2.6              Pengurus Sumber Manusia SYABAS


Encik Mohd Mustafa Osman adalah seorang yang menjawat jawatan Pengurus Kanan, Seksyen Sumber Manusia. Beliau merupakan kakitangan yang dipertanggungjawabkan oleh pihak pengurusan syarikat untuk menguruskan hal ehwal berkaitan pengurusan sumber manusia di Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS). 

 

3.0              Pengaruh keseimbangan kerjaya dan keluarga di SYABAS


3.1              Bijak meletak keutamaan


Semua pekerja boleh menimbangai antara kerja dan kerjaya jika mereka bijak meletakkan keutamaan serta fokus terhadap tugas dilaksanakan baik di pejabat atau di rumah dengan cara mengatur gerak kerja. Meletakkan perkara yang utama sebagai keutamaan akan membantu mengelak tekanan kerana jadual disusun mengikut aturan dan keutamaan dapat diselesaikan secara berkesan.

Ramai yang ingin melakukan tugas dengan bagus dan mencari kesempurnaan, tetapi hakikat yang perlu disedari ialah kita tidak boleh mengawal semua keadaan terutama mendapatkan apa yang sudah ditetapkan dalam fikiran. Perlu ada timbang rasa, jadi perlu saling membantu dan bijak merancang serta mengurus keutamaan. Akhirnya, pekerja ini juga yang senang hati apabila kerja dapat diselesaikan dengan baik. BH Online (2017).

3.2              Jumlah hari/masa berkerja


Mohd Mustafa Osman (2018) menjelaskan bahawa beberapa tahun kebelakang, waktu operasi SYABAS adalah sebanyak enam (6) hari seminggu iaitu bermula hari isnin hingga ke hari sabtu. Dapat dilihat pekerja-pekerja amat tertekan lebih-lebih lagi waktu berkerja pada hari sabtu walaupun sekadar berkerja selama separuh hari bermula jam 8:30 pagi hingga jam 1:00 petang. Ketika itu kadar cuti sakit dan cuti kecemasan pekerja pada hari sabtu dan isnin didapati adalah amat tinggi. Menyedari perkara tersebut, SYABAS mengambil inisiatif untuk memendekkan waktu operasi dari enam (6) hari ke lima (5) hari seminggu iaitu bermula hari isnin hingga hari jumaat dan mendapati ianya memberikan kesan yang amat positif kepada pekerja dan majikan. Kadar cuti sakit dan cuti kecemasan juga tidak lagi menjadi isu.

Pada bulan Ramadhan (puasa), semua kakitangan dibenarkan pulang ke rumah seawal jam 4:30 petang berbanding jam 5:30 petang waktu operasi normal. SYABAS memberikan kelonggaran ini agar kakitangan dapat memberikan masa kepada mereka untuk mengambil anak pulang dari sekolah dan membuat persediaan menyediakan juadah berbuka puasa.

Harits Asyraf Hasnan (2016), melaporkan bahawa produktiviti kakitangan akan bertambah baik apabila dapat meluangkan masa yang lebih untuk bersama keluarga.

3.3              Keluarga sejahtera


Kesejahteraan keluarga merujuk kepada keadaan keluarga di suatu negara yang berada pada tahap yang selamat, sihat, damai, selesa, harmoni dan memuaskan. Definisi ini merangkumi pelbagai aspek kepuasan dan keselesaan dari segi kerohanian, ekonomi/kewangan, mental, psikososial (terutamanya hubungan kekeluargaan yang rapat dan erat), kesihatan, persekitaran sosial, politik dan kerjaya. Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (2011).

Di samping itu, ia juga menekankan kepada keperluan asas dan kemudahan seperti tempat tinggal yang selesa, sekolah yang berkualiti, penjagaan kesihatan dan persekitaran yang selamat. Hubungan antara ahli keluarga seperti cara keluarga berkomunikasi, menyelesaikan masalah, bertindak dan mendidik anak juga termasuk dalam konsep ini. Apabila pekerja datang dari kalangan keluarga yang sejahtera maka keseimbangan kerjaya juga dapat dicapai kerana mereka hadir berkerja tanpa membawa sebarang bebanan berkaitan keluarga. Stres akan berkurangan membuatkan urusan kerja akan menjadi lancar dan menghasilkan sesuatu yang produktif.

3.4              Pengurusan SYABAS menyokong dan memahami pekerja


Pekerja harus disokong dalam menjalankan tugas. Bimbingan dan tunjuk ajar harus mudah untuk diperoleh. Ini juga akan mengurangkan stres. Penyelia pekerja yang terdekat mestilah menggunakan prinsip-prinsip kecerdasan emosi dalam perhubungan dengan pekerja. Penyelia mesti dapat berinteraksi dengan baik, saling menghormati dan memahami pekerja, dan maklum akan tugas dan kekangan pekerja.

Penyelia harus menunjukkan yang mereka benar-benar mengambil berat tentang pekerja, dan mendengar masalah serta bersedia menerima idea dan cadangan mereka. Budaya pekerja yang tekun hanya akan terhasil jika pihak pengurusan senantiasa meningkatkan prestasi mereka sendiri dalam memimpin pekerja. Majikan yang menaruh kepercayaan terhadap pekerja akan mendapati bahawa pekerja juga akan menaruh kepercayaan terhadap majikan. Pekerja mesti yakin bahawa majikan akan melindungi dan memelihara kepentingan mereka dalam semua aspek. Ini termasuk pakej gaji dan kenaikan pangkat, termasuk juga kebajikan keseluruhan seperti tanggungan kesihatan, kemudahan rekreasi dan lain-lain. Mohd Mustafa Osman (2018).

Pihak pengurusan hendaklah menghormati semua pekerja dalam organisasi tanpa mengira kedudukan mereka. Idea, pandangan dan usaha sukarela pekerja diakui dan dihargai. Masa lapang dan masa cuti pekerja dan komitmen terhadap keluarga dihormati. Dengan keprihatinan seperti ini, pekerja akan sanggup melakukan kerja lebih daripada apa yang dipertanggungjawabkan kepada mereka dengan disertakan bersama nilai tambah masing-masing untuk kebaikan firma. Utusan Online (2014).

4.0              Isu-Isu pekerja wanita di SYABAS.


4.1              Tanggungjawab terhadap keluarga


Jika dilihat fitrah wanita, golongan wanita adalah lebih cenderung mementingkan keluarga walaupun bekerjaya, namun, tidak semua sama kerana masing-masing mempunyai kekuatan sendiri menurut BH Online (2017). Secara umum, pekerja wanita lebih kerap tidak hadir berkerja berbanding pekerja lelaki kerana faktor keluarga seperti tiada pengasuh dan anak sakit. Mohd Mustafa Osman (2018).

Bagi pekerja yang pandai membahagikan masa dan bijak merancang perjalanan kehidupan harian antara kerjaya dan keluarga, dapat dilihat golongan ini akan lebih produktif menjalini masa berkerja tanpa sebarang masalah, manakala bagi golongan yang sebaliknya, mereka akan menghadapi kesukaran dan gangguan sewaktu berkerja lebih-lebih lagi bila golongan tersebut tidak mahir menguruskan stres.

4.2              Waktu berkerja


Merupakan sesuatu yang amat sukar bagi golongan pekerja wanita yang sudah berkeluarga untuk memenuhi tuntutan majikan yang mahukan pekerjanya berkerja lebih masa lebih-lebih lagi sehingga ke lewat malam ataupun berkerja secara syif (malam). Menurut Halina Mohd Noor dan Farhani Rahman (2018), waktu berkerja merupakan salah satu faktor penyumbang keseimbangan antara kerjaya dan keluarga amat sukar dicapai.

Pekerjaan wanita perlu dilihat dari segi kesesuaian masanya kerana mereka mempunyai tanggungjawab di dalam rumah tangga. Dalam keluarga, wanita bekerjaya perlulah bijak dalam membahagikan masa bersama suami dan anak-anak. Tanggungjawab asasi dan perhatian kepada anggota keluarga tidak boleh diabaikan. Ia tidak boleh dipandang remeh kerana dibimbangi kebahagiaan rumah tangga akan musnah. Mohd Mustafa Osman (2018).

4.3              Batasan bidang kerja dan tugas


‘Adawiyah Ismail dan Salasiah Hanin Hamjah (2012) menyatakan, pekerjaan yang dilakukan oleh wanita hendaklah bersesuaian mengikut syariat Islam dan ia tidak bertentangan dengan fitrah kejadiannya. Wanita semulajadinya dicipta dengan sifat kelembutan. Dengan ini, setiap pekerjaan yang dilakukan mesti bersesuaian dengan kemampuan, keupayaan tenaga dan fizikalnya. Sesungguhnya kekuatan wanita tidak setanding dengan kekuatan lelaki dari segi keupayaan tenaga dan fizikal yang gagah perkasa.

Bidang pekerjaan wanita perlu diambil perhatian oleh wanita yang ingin bekerjaya. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, fitrah kejadian wanita itu sendiri, sifat kelembutan dan naluri keibuannya menyebabkan jika bidang pekerjaan tersebut dipilih akan memberi lebih berkesan terhadap diri dan mereka yang menerima perkhidmatannya. Seperti bidang pendidikan, perubatan, perkeranian, pentadbiran, kaunseling dan beberapa bidang lain yang bersesuaian. Islam membenarkan wanita memilih kerjaya yang diminati selaras dengan kemahiran yang dimiliki.

4.4              Batas pergaulan


Wanita yang bekerja wajib menjaga kehormatan diri. Adab, akhlak dan hukum yang berkaitan ketika berada di luar rumah perlu dijaga agar kedudukan dipandang mulia. Menutup aurat dapat memelihara martabat dan kemuliaan wanita, serta mengelakkan fitnah. Tidak kira wanita itu berada di peringkat jawatan apa sekalipun, mereka perlu menjaga batas iman, hukum dan aurat. Dalam batasan hukum contohnya, Islam melarang bersentuhan antara lelaki dan wanita dan melarang membuka aurat kepada awam. Hukum syarak menetapkan garis panduan yang wajib bagi setiap wanita yang ingin keluar bekerja seperti menutup aurat, tiada unsur khalwat, tidak berjabat tangan dan hendaklah merendahkan percakapan.

Pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita boleh mencetuskan pelbagai masalah sosial. Sekiranya wanita berada di dalam kumpulan lelaki, maka mereka dikehendaki menjaga kesopanan diri pada setiap masa. Ini akan menambahkan ketenangan di dalam diri wanita dan orang sekelilingnya. ‘Adawiyah Ismail dan Salasiah Hanin Hamjah (2012).

5.0              Keseimbangan antara kerjaya dan keluarga boleh diperbaiki.


5.1              Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) di pejabat


Pekerja tidak dapat memberikan tumpuan dan komitmen sepenuhnya terhadap kerja apabila sering memikirkan perihal anak ditinggalkan di pusat asuhan dan TASKA lazimnya di kawasan berhampiran tempat tinggal mereka. Kebimbangan itu turut mendorong pekerja untuk ambil jalan mudah dengan berhenti kerja demi kepentingan anak, meskipun masih mahu menyumbang tenaga kepada syarikat, seperti yang dilaporkan oleh Fatin Hafizah Mohd Sahar (2017).

Kemudahan TASKA di tempat kerja akan menyebabkan pekerja berasa tenang untuk melakukan kerja kerana tidak perlu terkejar-kejar menghantar dan mengambil anak di pusat penjagaan yang lain. TASKA dalaman membolehkan pemantauan dijalankan dengan baik dan selamat, mengurangkan risiko keselamatan kanak-kanak yang ditinggalkan kepada pengasuh sepanjang waktu berkerja. SYABAS memandang anak-anak adalah aset yang amat bernilai dan memahami masalah yang menjadi salah satu punca stress. SYABAS dalam proses kajian akhir untuk menyediakan TASKA di setiap pejabatnya. Mohd Mustafa Osman (2018).

5.2              Waktu kerja anjal


Kejayaan majikan yang melaksanakan bekerja waktu anjal seharusnya dipuji dan dijadikan contoh syarikat lain. Waktu bekerja boleh dipilih bergantung situasi yang dihadapi kakitangan terbabit, iaitu jam 8:00 pagi hingga jam 5:00 petang, jam 9:00 pagi sehingga jam 6:00 petang dan jam 10:00 pagi hingga jam 7:00 petang. Halina Mohd Noor & Farhani Rahman (2018).

Selain pilihan waktu bekerja, kakitangan yang memerlukan boleh bekerja dari rumah dalam tempoh ditetapkan atas sebab munasabah atau hanya perlu bekerja beberapa hari dalam tempoh seminggu. Menerusi pilihan ini, mereka tidak perlu mengambil cuti sakit atau cuti kecemasan sekiranya terpaksa menjaga anak sakit atau ibu bapa yang tidak sihat di rumah, tetapi boleh menghantar tugasan dari rumah. Kakitangan juga boleh membuat permohonan menukar waktu kerja mereka setiap tiga bulan sekali mengikut keperluan masing-masing. Sepanjang bekerja dari rumah, kakitangan perlu berhubung dan melaporkan kepada ketua unit masing-masing dan menyerahkan tugasan ditetapkan melalui e-mel atau menelefon setiap hari. Mohd Mustafa Osman (2018).

5.3              Pengendalian emosi


Untuk menjadi pekerja yang unggul mereka seharusnya memiliki kecerdasan emosi yang tinggi. Orang yang cerdas emosi mampu mengatasi konflik, menyediakan jambatan bagi melalui jurang, melihat setiap aspek positif daripada masalah, bersedia menempuh segala halangan dengan lebih cekap dan cepat daripada orang lain. Namun sebagai manusia kita memang tidak dapat lari daripada ketegangan emosi yang juga akan turut menyumbang ke arah tekanan atau stres. Kementerian Kesihatan Malaysia (2018).

Sebagai seorang yang bekerjaya dan berkeluarga adalah penting untuk sama-sama mengurus atau mengendalikan emosi agar dapat melancarkan perjalanan samada sebagai seorang pekerja, suami dan isteri. Oleh itu, adalah lebih baik ketegangan emosi dapat diurus untuk mengelak diri daripada stres.

Bersikap realistik merupakan salah satu kaedah yang baik dalam mengurus emosi. Tidak seharusnya pekerja membebankan diri untuk mencapai sesuatu yang tidak mampu kerana hanya akan memberi kesan pada emosi diri yang akan mengakibatkan komplikasi-komplikasi yang lain. Selain daripada itu, pergaulan yang luas juga penting. Dengan adanya pergaulan antara rakan sekerja dan keluarga akan membolehkan mereka untuk berkongsi idea, pandangan dan juga masalah yang dihadapi. Lantaran itu, ia akan membolehkan mereka mengurus emosi dengan lebih cekap. Mohd Mustafa Osman (2018).

6.0              Ringkasan


Mecapai keseimbangan antara kerja dan keluarga merupakan imipan bagi setiap pekerja begitu juga pihak majikan termasuk Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (SYABAS). Dengan jumlah pekerja yang agak ramai dan waktu operasi yang padat demi memenuhi tanggungjawab terhadap masyarakat, SYABAS ingin memastikan pekerja-pekerjanya menikmati keseimbangan antara kerja dan keluarga agar kualiti hidup dan kerjaya dapat dijalani dengan lebih bermakna dan seiring dengan visi serta misi syarikat.

Mohd Mustafa Osman (2018) berkata, pelbagai kaedah telah dikenalpasti antaranya menggalakkan pekerja merancang/mengurus keutamaan melalui latihan dan seminar, membuat tinjaun dan kajian berkaitan masa/hari berkerja, menyemai sikap cintakan keluarga agar kesejahteraan sentiasa dipelihara melalui pelbagai kempen dan ceramah serta memastikan sikap saling menyokong dan menghormati antara satu dengan yang lain.

Sebuah organisasi yang ternama seperti SYABAS perlu memastikan tiada diskriminasi pekerja wanita berlaku seperti memahami bahawa wanita mempunyai tanggungjawab yang lebih berbanding pekerja lelaki terhadap keluarga, menitik beratkan waktu berkerja agar pekerja terutamanya wanita dapat menguruskan kerja dan keluarga dengan lebih baik, memberikan tugasan yang sesuai dengan fitrah dan kudrat wanita dan memastikan hak-hak serta batas pergaulan wanita terpelihara.

Bagi memastikan keseimbangan antara kerja dan keluarga dapat dicapai, pelbagai kaedah/cadangan boleh dilaksanakan seperti mewujudkan Taman Asuhan Kanak-Kanan (TASKA) di dalam kawasan pejabat para pekerja dapat berkerja dengan tenang tanpa perlu risau tentang anak-anak yang jauh di mata. Manakala, melalui sistem waktu berkerja anjal pula, para pekerja dapat membuat perancangan harian samada urusan keluarga ataupun kerjaya, masa berkerja adalah fleksibel dan pekerja perlu disiplin mengawal masa. Pengendalian emosi adalah kaedah/cadangan yang paling perlu diberikan keutamaan di mana kemahiran ini akan menjadikan seseorang itu mengurus tekanan/stres dalam menghadapi sebarang situasi. Simpul kekusutan antara kerja dan keluarga akan dapat dileraikan. Kualiti hidup akan bertambah dan produktiviti kerja juga akan meningkan. Mohd Mustafa Osman (2018).                                                

(2,672 patah perkataan)



7.0              Rujukan


‘Adawiyah Ismail & Salasiah Hanin Hamjah (2012). Kefahaman Terhadap
     Kedudukan Wanita Berkerjaya Menurut Islam. Journal al-Hikmah 4 (2012): 3-14.

 

BH Online (8 Oktober 2017). Tentukan keutamaan seimbang kerjaya, keluarga.
     Diambil daripada

 

Fatin Hafizah Mohd Sahar (2017). TASKA di pejabat bantu wanita fokus kerja.

Harits Asyraf Hasnan (2016). Keseimbangan kerja, kehidupan buat kakitangan
     KPWKM lebih produktif – Rohani. Diambil daripada

 

Halina Mohd Noor & Farhani Rahman (6 Julai 2018). Waktu kerja anjal tangani
     masalah pekerja wanita. Diambil dari https://www.bharian.com.my/wanita/lain-

 




Kementerian Kesihatan Malaysia (10 Julai 2018). Stres dikalangan wanita berkerjaya
     dan berkeluarga. Diambil dari http://www.myhealth.gov.my/stres-di-kalangan-

Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (2011). Laporan Kajian Indeks
     Kesejahteraan Keluarga Malaysia 2011 [PDF]. Diambil dari 

     http://www.lppkn.gov.my/index.php/2014-04-23-06-10-37/indeks 

     kesejahteraan- keluarga/29-laporan-kajian-indeks-kesejahteraan-keluarga-

     malaysia-2011/file.html

 

Mohd Mustafa Osman (10 Julai 2018). Komunikasi Personel.

 

Noorazwana Musida & Agnis Sombuling (2017). Pengaruh Konflik Kerja-Keluarga
     Terhadap Kepuasan Hidup Dalam Kalangan Ibu Bapa Berkerja (Influence Of
     Works-Family Conflict Towards Life Satisfaction Among Working Parents).
     Journal Psikologi Malaysia 31 (3) (2017): 19-30 ISSN-2289-8174. Diambil dari

 

Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (2015). Laporan Prestasi 2015 [PDF]. Diambil dari

 




Sharifah Hayaati Syed Ismail (2017). Mengusus Antara Keluarga dan Kerjaya

     Organisasi: Analisis Melalui Pendekatan al-Tadayyun, al-Maqasid dan al-

     Wasatiyyah. Akademika 87 (3) 195-206. Diambil daripada

     http://ejournal.ukm.my/akademika/article/view/17471/6642


Siti Zubaidah Othman et. al. (2014). BBPB2103 Pengurusan Sumber Manusia. Edisi
     Pertama. Open University Malaysia. Malaysia.

Salasiah Hanim Hamjah & ‘Adawiyah Ismail (2012). Kaedah Mengatasi Tekanan
     Dalam Kalangan Wanita Berkerjaya Dari Perspektif al-Ghazali. Jurnal al-Hikmah 4
     (2012): 64-75. Diambil dari http://journalarticle.ukm.my/6757/1/19-70-2-PB.pdf

Surena Sabil (2012). Sokongan Organisasi dan Konflik Kerja-Famili Terhadap
     Pengayaan Kerja-Famili Dalam Kalangan Wanita Profesional Di Sarawak. Diambil

Utusan Online (17 Febuari 2014). Mewujudkan budaya kerja yang pdoduktif. Diambil
     Daripada    
     budaya-kerja-yang-produktif

Comments

Popular posts from this blog

Elemen Campuran Pemasaran (7P)

Laporan reflektif: Keusahawanan